امروز قطعا روز بزرگی برای هواوی و هوادارانش محسوب می‌شود؛ زیرا تازه‌ترین دستاوردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌اش را در آخرین رویدادش رونمایی کرد که می‌توان آن را نقطه عطفی در آینده این شرکت دانست. هواوی در رویداد Harmony OS سه تبلت جدید میت‌پد پرو ۱۰٫۸ و ۱۲٫۶ اینچی و نسخه استاندارد ۱۱ اینچی را رونمایی کرده است که آن‌ها را می‌توان رقبای سرسختی برای تبلت‌های اندرویدی همچون محصولات سامسونگ در نظر گرفت.

درحقیقت، خانواده میت‌پد پرو ۲۰۲۱ نخستین تبلت‌های غول چینی محسوب می‌شوند که به سیستم‌عامل HarmonyOS مجهز شده‌اند. هواوی سیستم‌عامل مذکور را به‌منظور مقابله با تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا توسعه داده است و اکنون با بهره‌گیری از آن، قدرت نرم‌افزری محصولاتش را تأمین می‌کند. نکته درخورتوجه درباره میت‌پد پرو این است هواوی در آن‌ها از پردازنده کوالکام استفاده کرده و به‌نوعی تراشه‌های اختصاصی کرین را در میت‌پد پرو ۱۰٫۸ اینچی و نسخه استاندارد کنار گذاشته است.

طراحی میت‌پد پرو ۲

به‌طور کلی میت پد پرو ۲ از همان زبان طراحی مینیمال (ساده) و شکیل سال گذشته بهره می‌گیرد و هواوی به ارائه‌ی بهبودها و تغییرات جزئی بسنده کرده است. در نمایی جلویی دستگاه، شاهد یک نمایشگر ۱۰٫۸ اینچی و ۱۲٫۶ اینچی هستیم که با حاشیه‌های متقارن و اندک، درصد زیادی از نمای جلویی دستگاه را به خود اختصاص داده است. یکی از بهبودهای بسیار مفید نسخه‌ی ۱۲٫۶ اینچی، به‌کارگیری دوربین سلفی در حاشیه‌ی کناری است که منجر به حذف حفره‌ی زائد شده است. بااین‌حال، نسخه‌ی ۱۰٫۸ اینچی همچنان از حفره در گوشه‌ی فوقانی دستگاه برای تعبیه دوربین سلفی استفاده می‌کند.

از دیگر تغیرات طراحی در هر دو نسخه‌ی میت‌پد پرو می‌توان به ماژول دوربین مستطیل‌شکل اشاره کرد که در بطن آن دو حسگر ۸ و ۱۳ مگاپیکسلی و یک حسگر عمق‌سنج TOF جای گرفته است و درنهایت، یک دوربین سلفی مجهز به حسگر ۸ مگاپیکسلی آن‌ها را همراهی می‌کند. ضخامت نسخه‌ی ۱۰٫۸ اینچی ۶٫۷ میلی‌متر و نسخه‌ی ۱۲٫۶ اینچی ۷٫۲ میلی‌متر است.

مشخصات میت‌پد پرو ۲
 


قطعا هواوی با مشکلات متعددی در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ بااین‌حال، تا حدودی با بهره‌گیری از پردازنده اسنپدراگون و سیستم‌عامل هارمونی OS توانسته این مشکلات را کمتر کند. هواوی هم‌زمان تلاش می‌کند سیستم‌عامل جدیدش را جایگزین اندروید کند که خارج از چین به پاشنه آشیل هواوی تبدیل شده است. درهمین‌حال، تحریم‌های ایالات متحده برای تولید پردازنده کرین نیز مشکل‌ساز شده و هوای را به تهیه تراشه از شرکت رقیب، یعنی کوالکام، مجبور کرده‌اند.

هواوی وظیفه تأمین قدرت پردازشی میت‌پد پرو ۱۰٫۸ اینچی را به تراشه اسنپدراگون ۸۷۰ و تأمین قدرت پرچم‌دار ۱۲٫۶ اینچی میت‌پد پرو را به پردازنده اختصاصی Kirin 9000E محول کرده است. ظاهرا کانون توجه هوای بیشتر روی معرفی این محصول معطوف شده و اطلاعات بیشتری از آن به‌اشتراک گذاشته است.

همان‌طورکه در ابتدا گفتیم، تبلت‌های جدید هواوی مبتنی‌بر سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت هستند‌. مهاجرت از اندروید به HarmonyOS اساسا برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل را باز نمی‌گرداند؛ اما می‌تواند مرهمی بر پیکره زخم‌خورده هواوی باشد. فروشگاه اپ گالری مجموعه‌ای از برنامه‌های بومی و راه‌حل‌های جایگزین را ارائه می‌دهد که شاید تا حدودی جای سرویس‌های گوگل را پر کنند؛ البته قطعا مشکلان هواوی همچنان باقی خواهد ماند و این شرکت باید تمهیدات جدی‌تری درقبال این موضوع اتخاذ کند.

اعتقاد بر این است هارمونی OS فورک بزرگی از اندروید است که کاربران می‌توانند در آن، فایل‌های APK واتساپ مبتنی‌بر اندروید را نصب کنید. تاکنون، هواوی درباره کدها و قابلیت‌های مشترک بین HarmonyOS و اندروید چیزی نگفته است؛ اما احتمالا سیستم‌عامل جدید هسته اصلی‌اش را از نسخه متن‌باز اندروید وام گرفته است.

اگر به‌خاطر بیاورید، میت‌پد پرو سال گذشته همراه‌با صفحه‌کلید جدید و قلم M-Pencil و الهام از مؤلفه‌های طراحی آیپد پرو رونمایی شد. هواوی امسال نیز همین رویه را پیش گرفته و چند ویژگی نرم‌افزاری جدید با الهام از iPadOS رونمایی کرده است.

ویژگ جدیدی با نام FreeNote وجود دارد که متن دست‌نویس کاربران را به‌شکل متن تایپ‌شده در می‌آورد وصفحه اصلی تبلت نیز اکنون داکی شبیه به آیپد OS دارد. یکی از قابلیت‌های کاربردی میت‌پد پرو ۱۲٫۶ اینچی استفاده از دوربین سلفی در حاشیه کناری دستگاه مانند وب‌کم نوت‌بوک‌ها است؛ بنابراین برخلاف آیپد پرو، در مکان مناسبی برای تماس‌های کنفرانسی قرار دارد و تصاویر ویدئویی را در حالت افقی به‌ارمغان می‌آورد.

این تبلت نمایشگری از نوع OLED (ارگانیک LED) با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز دارد که می‌تواند عمق رنگ مشکی بسیار خوبی ارائه بدهد. درمقابل، برادر کوچک‌ترش از نمایشگر ۱۱٫۸ اینچی LCD بهره می‌گیرد که ازقضا محتوای ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. از محتوای HDR 10 را پشتیبانی و پوشش کاملی از طیف رنگی DCI-P3 را ارائه می‌دهد. همچنین، هشت بلندگوی سفارشی‌شده هارمن کاردن و چهار میکروفن برای بلندگوهای صوتی تا مسافت‌های پنج‌متری ارائه می‌دهد.


گفتنی است هواوی فناوری قرینه‌سازی نمایشگر را نیز به میت‌پد پرو جدید بازگردانده است. ویژگی یاشده در گذشته به کاربران امکان می‌داد محتوای گوشی هوشمند را روی تبلتشان منعکس کنند؛ اما اکنون علاوه‌برآن، می‌توانید روی تبلت و لپ‌تاپ‌های سازگار هواوی تعامل برقرار کنید. افزون‌براین، محصول یادشده به باتری غول‌پیکر ۱۰،۰۵۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز است که طبق ادعای هواوی، با هر بار شارژ می‌تواند چهارده ساعت فیلم پخش کند. میت‌پد پرو ۱۲٫۹ اینچی می‌تواند با سرعت ۴۰ وات با کابل و ۲۷ وات به‌صورت بی‌سیم شارژ شود. همچنین، شارژ بی‌سیم معکوس با سرعت ۱۰ وات را ارائه می‌دهد. ناگفته نماند مدل ۱۰٫۸ اینچی نیز به باتری ۷،۲۵۰ مجهز شده است.

از مشخصات دیگر این تبلت‌ها می‌توان به سه دوربین پشتی، چهار میکروفون، هشت بلندگو و سازگاری با Wi-Fi 6 اشاره کرد. هواوی هنوز جزئیات پشتیبانی از 4G یا 5G را برای تبلت‌های جدیدش ارائه نداده است. درکنار تبلت‌های جدید، هواوی از نسل دوم قلم M-Pencil خود نیز خبر داده است. این شرکت می‌گوید قلم جدید تقریبا ۹ میلی‌ثانیه تأخیر دارد و به نوکی شفاف با روکش پلاتین مجهز است. تبلت‌های جدید میت‌پد در سه رنگ خاکستری و سبز و سفید روانه بازار می‌شوند.


ازآنجاکه هوای این محصولات را فعالا برای بازار چین معرفی کرده است، قیمت آن‌ها در نقاط دیگر جهان می‌تواند به‌دلیل شرایط مختلفی همچون تعرفه‌ها، هزینه‌ی حمل‌و‌نقل و... متفاوت از معادل دلاری ارائه‌شده در این مقاله باشد. بااین‌حال برچسب قیمتی تبلت‌های حرفه‌ای هواوی به شرح زیر است:

هواوی میت‌پد پرو ۱۰٫۸ اینچی، نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی / وای‌فای: ۳،۷۹۹ یوان (معادل ۵۹۵ دلار)

هواوی میت‌پد پرو ۱۰٫۸ اینچی، نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی / وای‌فای: ۴،۲۹۹ یوان ( معادل ۶۷۴ دلار)

هواوی میت‌پد پرو ۱۰٫۸ اینچی، نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی LTE: بالغ‌بر ۵،۲۹۹ یوان (معادل ۸۳۰ دلار)

هواوی میت‌پد پرو ۱۲٫۶ اینچی، نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی / وای‌فای: ۴،۹۹۹ یوان (معادل ۷۸۳ دلار)

هواوی میت‌پد پرو ۱۲٫۶ اینچی، نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی / وای‌فای: ۵،۴۹۹ یوان (معادل ۸۶۲ دلار)

هواوی میت‌پد پرو ۱۲٫۶ اینچی، نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی / LTE: بالغ‌بر ۶،۹۹۹ یوان (معادل ۱،۰۹۷ دلار)

هواوی میت‌پد پرو ۱۲٫۶ اینچی، نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی / 5G: بالغ‌بر ۷،۹۹۹ یوان (معادل ۱۲۵۳ دلار)

مشخصات میت‌پد ۱۱ اینچی


سومین تبلت از خانواده‌ی میت‌پد از مؤلفه‌های طراحی دو برادر دیگر خود پیروی می‌کند؛ بااین‌تفاوت که در سطح پشتی آن، هواوی یک ماژول به‌اصطلاح کپسولی دوربین متشکل از یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی را قرار داده است که می‌تواند تصاویر قابل قبولی را به ثبت برساند. افزون‌براین، یک حسگر ۸ مگاپیکسلی نیز به‌عنوان دوربین سلفی درنظر گرفته شده است.

میت‌پد ۱۱ اینچی استاندارد به نمایشگر LCD با ابعاد دقیق ۱۰٫۹۵ اینچ مجهز است که وضوح  ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ را ارائه می‌دهد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، نمایشگر به کار رفته در این تبلت مانند مدل پرو، پوشش ۱۰۰ درصدی از طیف رنگی DCI-P3 را به‌ارمغان می‌آورد. میت‌پد استاندارد از اسپیکر استریو چهارگانه با همان تنظیم صدای هارمن کاردن درکنار چهار میکروفون بهره می‌گیرد. در این تبلت، از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵، حداکثر ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به‌کار رفته است؛ البته می‌تواند تبلت مذکور را در پیکربندی ۶۴ گیگابایتی نیز تهیه کنید. وظیفه تأمین انرژی نسخه استاندارد برعهده باتری ۷،۲۵۰ میلی‌آمپرساعتی است که از شارژ سریع ۲۲٫۵ وات پشتیبانی می‌کند. این تبلت با M-Pencil جدید نیز سازگار است و صفحه‌کلید هوشمند کوچک‌تر خود را دارد.

قیمت میت‌پد ۱۱ اینچی

قیمت یکی از مؤلفه‌های مهم در انتخاب هر محصولی محسوب می‌شود؛ از این رو هواوی برچسب قیمتی بسیار جذابی را برای نخسه‌ی استاندار میت‌پد انتخاب کرده است که می‌تواند در فروش این محصول تأثیر بسزایی داشته باشد. نسخه‌ی پایه میت‌پد با پیکربندی ۶ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی تنها ۳۹۹ دلار قیمت دارد که با توجه به مشخصات، می‌تواند هر خریداری را به خود جذب کند.

نویسنده

در مورد نویسنده این مطلب بیشتر بدانید

  • سِودا  بزرگمهر
    سِودا بزرگمهر
    از اعضای تیم زاجی مگ و از طرفداران دنیای دیجیتال
نظرات کاربران زاجیتال

نظر شما در مورد مطلب بالا چیست؟

    هنوز وارد نشده اید

    برای ارسال نظرات خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید و یا اگر هنوز ثبت نام نکرده اید در چند ثانیه ثبت نام کنید

    ورود به حساب کاربری