مقدمه

در رویداد معرفی محصولات گوگل با نام "Made by Google"، این شرکت نسل جدید گوشی‌های پرچم‌دار خود را در سری Pixel 9، یک گوشی تاشو جدید با نام Pixel 9 Pro Fold و Pixel Watch 3 رونمایی کرد. اما با وجود سخت‌افزارهای جدید، این هوش مصنوعی مولد بود که توجه همه را به خود جلب کرد، با قابلیت‌های جدیدی که به‌صورت بومی بر روی گوشی‌های جدید در دسترس هستند و همچنین در سایر دستگاه‌ها نیز قابل استفاده خواهند بود — از جمله در یک سرویس پریمیوم جدید مبتنی بر اشتراک.

این موضوع با توجه به تمام ویژگی‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی که گوگل در رویداد I/O خود در ماه مه معرفی کرد، چندان غیرمنتظره نیست. سوال بزرگ این بود که چقدر این ویژگی‌ها، از جمله دستیار چت Gemini (که قبلاً Bard نام داشت)، در دستگاه‌های جدید این شرکت ادغام خواهند شد. به نظر می‌رسد پاسخ این است: Gemini در همه جا حضور دارد.

هوش مصنوعی Gemini

اُستِرلو گفت که Gemini در سطح سیستم‌عامل اندروید ادغام شده است، و بخش زیادی از زمان ارائه به نمایش روش‌های کاربردی اختصاص داشت که این دستیار هوشمند می‌تواند با استفاده از گوشی شما کارهای روزمره را کمی آسان‌تر کند. گوگل آن‌قدر بر فروش Gemini تاکید داشت که حتی از گوشی‌های رقبایی مانند سامسونگ گلکسی S24 بر روی صحنه برای نمایش این دستیار هوشمند استفاده کرد -- حتی پیش از آن که گوشی‌های جدید پیکسل معرفی شوند.

در حالی که گوگل در پایان این رویداد مجموعه‌ای مناسب از دستگاه‌ها -- از جمله گوشی‌ها، دستگاه‌های تاشو، ساعت‌ها و هدفون‌ها -- را معرفی کرد، فرصت را برای توضیح نحوه‌ی ادغام Gemini در این محصولات از دست نداد. با وجود برخی بهبودهای قابل توجه در سخت‌افزار Pixel Buds Pro 2، بیشتر ویژگی‌های جدید و جذاب اعلام‌شده مربوط به نرم‌افزار یا هوش مصنوعی بودند. برخی از این قابلیت‌ها ممکن است به دستگاه‌های قدیمی‌تر پیکسل هم منتقل شوند، در حالی که برخی دیگر، مانند قابلیت تشخیص عدم وجود نبض در Pixel Watch 3، ممکن است به حسگرهای جدیدی نیاز داشته باشند و فقط برای آن دستگاه خاص در دسترس باشند.

چشم‌انداز گوگل برای Gemini این است که به طور کامل جایگزین ویژگی قدیمی دستیار گوگل شود. گوگل می‌گوید با استفاده از هوش مصنوعی مولد، جِمینی می‌تواند نیازهای کاربران را پیش‌بینی کند.

گوگل در معرفی Gemini روی گوشی‌ها فراتر از فقط پیکسل پیش رفت و اشاره کرد که چگونه این دستیار هوش مصنوعی مولد به کاربران روی صفحه نمایش کوچک موتورولا ریزر ۲۰۲۴ کمک می‌کند و همچنین چگونه می‌توان از آن در حالت تقسیم صفحه نمایش در نمایشگر داخلی بزرگتر سامسونگ گلکسی Z Fold 6 استفاده کرد.

گوگل میت به‌ کمک هوش مصنوعی از جلسات شما یادداشت‌برداری می کند

اما Gemini معمولی تنها هوش مصنوعی‌ای نیست که گوگل به نمایش گذاشت. Gemini Live، یک نسخه چت صوتی که با کاربران مکالمه می‌کند، به صورت انحصاری در اختیار کاربران Gemini Advanced قرار می‌گیرد، که یک سرویس اشتراکی برای دستگاه‌های اندرویدی است و ماهانه ۲۰ دلار هزینه دارد. خریداران گوشی‌های Pixel 9 Pro و Pro XL یک سال اشتراک Gemini Advanced را با خرید دستگاه‌هایشان دریافت می‌کنند.

می بند 9 بزودی در بازار جهانی عرضه میشود!

گوگل از نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی آگاه است و به کاربران اطمینان داده است که داده‌های آنها که از طریق ابر امن گوگل پردازش می‌شود، به اشخاص ثالث ارسال نخواهد شد. گوگل همچنین از هوش مصنوعی مولد درون‌دستگاهی خود در Gemini Nano تمجید کرد، جایی که داده‌ها به صورت محلی روی دستگاه پردازش می‌شوند، مانند خلاصه‌سازی تماس‌های تلفنی، به این معنی که داده‌ها هرگز از گوشی شما خارج نمی‌شوند.

Pixel 9 ,Pixel 9 Pro Fold

سری Pixel 9 یک مدل جدید و کوچکتر از Pixel 9 Pro را معرفی می‌کند که بین Pixel 9 پایه و Pixel 9 Pro XL بزرگتر قرار می‌گیرد. هر سه مدل دارای طراحی جدیدتری هستند و نوار پشتی "Geordi Visor" را کنار گذاشته‌اند و به جای آن از یک بلوک دوربین استاندارد (هرچند همچنان بسیار پهن) استفاده کرده‌اند. این طراحی بدون شک ظاهری تمیزتر دارد.

همه این‌ها با افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری همراه است: قیمت Pixel 9 از ۷۹۹ دلار شروع می‌شود، Pixel 9 Pro از ۹۹۹ دلار و Pixel 9 Pro XL با قیمت ۱۰۹۹ دلار عرضه می‌شود.

رفع مشکل پر شدن فضای ذخیره سازی جیمیل

جدا از این، گوشی‌ها از نظر ظاهر و حس کاربری تفاوت چندانی با مدل‌های قبلی خود ندارند، و این شامل اجزای داخلی آنها نیز می‌شود. این گوشی‌ها از جدیدترین تراشه Tensor G4 طراحی‌شده توسط گوگل استفاده می‌کنند و برای Pixel 9، با 12 گیگابایت رم و گزینه‌های ذخیره‌سازی 128 گیگابایت و 256 گیگابایت عرضه می‌شوند. مدل‌های Pro و Pro XL همچنین دارای گزینه‌های 512 گیگابایت و 1 ترابایت هستند و با 16 گیگابایت رم عرضه می‌شوند. یک اتاقک خنک‌کننده جدید در داخل گوشی‌ها قرار داده شده و گوگل ادعا می‌کند که باتری این مدل‌ها ۲۰ درصد عمر بیشتری دارند، با وجود اینکه ظرفیت باتری نسبت به مدل‌های قبلی به طور قابل‌توجهی افزایش نیافته است.

دوربین‌های مدل پایه Pixel 9 کمی بهبود یافته‌اند و اکنون دارای دوربین فوق‌عریض ۴۸ مگاپیکسلی هستند (در مقایسه با ۱۲ مگاپیکسل در Pixel 8)، هرچند دوربین‌های مدل‌های 9 Pro و Pro XL تقریباً بدون تغییر باقی مانده‌اند. در عوض، و نه به طور شگفت‌انگیزی، گوگل بیشتر بر روی ویژگی‌های عکاسی هوش مصنوعی تمرکز کرده است، مانند قابلیت Add Me که چندین عکس را ترکیب می‌کند تا یک عکس گروهی بی‌نقص که همه افراد در آن حضور دارند، ایجاد شود. ویژگی Guided Frame نیز به کاربران با دید محدود یا بدون دید کمک می‌کند تا هنگام گرفتن سلفی، صورت خود را در قاب درست قرار دهند.

Pixel 9 Pro Fold، که به‌عنوان جانشین Pixel Fold سال گذشته معرفی شده، از اندازه پهن‌تر مدل قبلی خود به یک فرم بلندتر مانند Galaxy Z Fold 6 و سایر گوشی‌های تاشوی کتابی شکل تغییر کرده است. علاوه بر پذیرش طراحی بدون نوار پشتی Pixel 9، Pixel 9 Pro Fold نیز دارای برخی به‌روزرسانی‌های مشخصات فنی است. پیکربندی پایه آن همچنان با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی باقی مانده، اما گزینه‌های ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت آن رم را به ۱۶ گیگابایت افزایش می‌دهند. قیمت Pixel 9 Pro Fold از ۱۷۹۹ دلار شروع می‌شود.

نکات نرم‌افزاری جالبی نیز پس از عرضه به Pixel 9 Pro Fold اضافه خواهند شد. ویژگی Made You Look شخصیت‌های بامزه‌ای را روی صفحه نمایش بیرونی نشان می‌دهد تا هنگام گرفتن عکس، کودک شما را مشغول کند.

سری Pixel 9 بقرار است با نسخه قدیمی تر اندروید 14 وارد بازار شود.با این حال، گوگل اطمینان داده که این گوشی‌ها به‌روزرسانی اندروید ۱۵ را دریافت خواهند کرد، هرچند تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است. این موضوع چندان تعجب‌آور نیست، چرا که گوگل تاریخ عرضه Pixel 9 را چند ماه جلو انداخت و به جای ماه اکتبر، این رویداد را در ماه آگوست برگزار کرد. با این وجود، تمامی گوشی‌های Pixel 9 هفت سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید و امنیتی را دریافت خواهند کرد.

اینترنت موبایل یا وای فای؟کدامیک برای تلفن هوشمند شما بهتر است؟

ویژگی جدید Satellite SOS، که به گوشی‌ها امکان می‌دهد از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای درخواست کمک کنند (مشابه ویژگی Emergency SOS اپل)، در تمامی دستگاه‌های Pixel 9 ارائه خواهد شد.

Pixel Watch 3,Pixel Buds Pro 2

Pixel Watch 3 به بازار عرضه شده و بالاخره در دو اندازه مختلف موجود است. اندازه استاندارد ۴۱ میلی‌متری با ۱۰ درصد نمایشگر بزرگ‌تر و قیمت ۳۴۹ دلار بازگشته است، و همچنین یک اندازه بزرگ‌تر ۴۵ میلی‌متری با ۴۰ درصد نمایشگر بیشتر و ۳۵ درصد باتری بیشتر با قیمت ۳۹۹ دلار اضافه شده است. هر دو اندازه دارای نمایشگرهای جدید Actua با حداکثر روشنایی بالاتر هستند.

اگرچه طراحی Pixel Watch 3 تفاوت زیادی با Pixel Watch 2 سال گذشته ندارد، اما ساعت‌های جدید دارای ویژگی‌های تازه‌ای هستند. یکی از این ویژگی‌ها Hold Call است که هنگام دریافت تماس تلفنی می‌توانید آن را لمس کنید تا یک دقیقه زمان برای پیدا کردن مکانی آرام برای گفتگو به دست آورید (هوش مصنوعی به تماس‌گیرنده اطلاع می‌دهد). همچنین، بهبود حسگرهای ضربان قلب باعث می‌شود که اندازه‌گیری تعداد ضربان در دقیقه هنگام تمرینات ورزشی دقیق‌تر باشد.

Pixel Watch 3 دارای یک ویژگی ایمنی جدید به نام Loss of Pulse Detection است که شبیه به تشخیص تصادف عمل می‌کند و در صورتی که ضربان قلب کاربر به‌طور ناگهانی کاهش یابد، خدمات اورژانس را مطلع می‌کند. این ویژگی می‌تواند در مواقعی مانند یک رویداد قلبی (مثل حمله قلبی) مفید باشد. ساعت با بررسی داده‌های فیزیولوژیکی و حرکتی، تعیین می‌کند که آیا وضعیت اضطراری رخ داده است یا خیر و سپس خدمات اورژانس را به موقعیت کاربر هدایت می‌کند. این ویژگی قرار است در ماه سپتامبر ارائه شود.

Pixel Buds Pro 2 در هر زمینه‌ای بهبود یافته‌اند و با قیمت ۲۲۹ دلار عرضه می‌شوند (در مقایسه با قیمت ۱۹۹ دلاری نسل قبلی). این ایربادها که گوگل آن‌ها را به‌عنوان "اولین ایربادهای عصر Gemini" معرفی کرد، دارای صدای بهتر، حذف نویز دو برابر قوی‌تر و تماس‌های صوتی بهبود یافته هستند که این پیشرفت‌ها به لطف تراشه جدید Tensor A1 امکان‌پذیر شده‌اند.

گوگل اعلام کرده که Pixel Buds Pro 2 به میزان ۲۷٪ کوچکتر و ۲۴٪ سبک‌تر شده‌اند، که به آن‌ها کمک می‌کند بهتر در گوش‌ها قرار بگیرند و در طول تمرینات ورزشی محکم بمانند. همان‌طور که ذکر شد، گوگل Gemini را در این ایربادها ادغام کرده است، که به کاربران دارای اشتراک Gemini Advanced در دستگاه‌های اندرویدی امکان دسترسی به ویژگی مکالمه صوتی Gemini Live را می‌دهد.

نویسنده

در مورد نویسنده این مطلب بیشتر بدانید

  • رضا  طاهریان
    رضا طاهریان
نظرات کاربران زاجیتال

نظر شما در مورد مطلب بالا چیست؟

    هنوز وارد نشده اید

    برای ارسال نظرات خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید و یا اگر هنوز ثبت نام نکرده اید در چند ثانیه ثبت نام کنید

    ورود به حساب کاربری