شرکت فیسبوک که چندی قبل تصمیم گرفت اسمم خود را به متا تغییر دهد ، تصمیم بر این گرفته است که سیستم تشخیص چهره خود را که چندین سال است استفاده میکند غیرفعال کند و دلیل این تصمیم این شرکت به این دلیل بوده است که حریم خصوصی کاربران خود را حفظ کند و از سواستفاده از حریم خصوصی کاربرانن خود جلوگیری کند .

این شرکت اعلام کرده است که در هفته‌های آینده الگوریتم‌های تشخیص چهره در عکس‌ها و ویدیوها را قرار است متوقف کند و این تصمیم تنها به دلیل حفظ حریم و امنیت کاربران گرفته شده است.

معاون هوش مصنوعی شرکت فیسبوک که جروم پسنتی نام دارد اعلام ک رده است که این اقدام برای محدود کردن استفاده از تشخیص چهره در محصولات این کمپانی می باشد که یکی از دلایل این اقدام به علت شکایتی که نسبت به این شرکت مبنی بر نقض قوانین مربوط به حریم خصوصی و جریمه شدن آنها به مبلغ ۶۵۰ میلیون دلاری در ماه فوریه بوده است.البته قابل به ذکر است که شرکت فیسبوک در سال 2019 تصمیم گرفته بوده که ویژگی تشخیص چهره را به ویژگی Opt-in محدود کند.
 


 جروم پسنتی طبق یبانیه ای منتشر کرده است :

«با نگاهی به آینده، هنوز فناوری تشخیص چهره، به عنوان ابزاری قدرتمند شناخته می‌شود.»

در ادامه اضافه کرده است که درسته که فناوری تشخیص چهره مزایا و کارایی های خاص خودش را دارد اما دارای معایب و نگرانی های خاص خودش را نیز دارد و همچنین سازمان‌های نظارت بر رعایت قوانین حریم خصوصی نیز نگرانی‌هایی خود را در رابطه با این موضوع اعلام کرده است .

طبق آمار هایی که جروم پسنتی اعلام کرده است بیش از یک سوم کاربران فعال روزانه فیسبوک، اسکن تشخیص چهره را انتخاب کرده‌اند و بیش از یک میلیارد پروفایل تشخیص چهره را انتخاب کرده است که طبق گفته های بالا این ویژگی پر کاربرد قرار است حذف بشود .

البتهه باید به این موضوع دقت اشت که شرکت هایی مانند  Clearview AI که پایگاه داده‌های تصویری بزرگی می باشند قرار نیست با توجه به این اقدام فیسبوک دست از استفاده از الگوریتم‌های تشخیص چهره برای داده های خود بردارند بنابر همین موضوع نهادهای مجری قانون درایالات متحده موظف هستند بر فعالیت این شرکت‌ها نظارت کنند و به نظر می‌رسد قوانین ایالتی یا ملی برای حفظ حریم خصوصی و محدود کردن استفاده گسترده‌تر از این فناوری حتما لازم است و باید اقدامتنی در رابطه با این محصول صورت گیرد.

نویسنده

در مورد نویسنده این مطلب بیشتر بدانید

  • سِودا  بزرگمهر
    سِودا بزرگمهر
    از اعضای تیم زاجی مگ و از طرفداران دنیای دیجیتال
نظرات کاربران زاجیتال

نظر شما در مورد مطلب بالا چیست؟

    هنوز وارد نشده اید

    برای ارسال نظرات خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید و یا اگر هنوز ثبت نام نکرده اید در چند ثانیه ثبت نام کنید

    ورود به حساب کاربری