امروزه اینترنت یکی از دغدغه های اصلی همه ی افراد می باشد ، چون برخلاف گذشته ،امروزه با کمک اینترنت می توان هر فعالیتب انجام داد ازجمله : خرید ، فروش ، سرمایه گذاری ، آموزش ، پژوهش و .....  . به همین دلیل می باشد که همه جستحو اینترنت با سرعت بالا و تأخیر کم می باشند . امروز در این مقاله میخواهیم به مطلب پرطرفدار این روزها که همان اینترنت ماهواره ای استارلینک هست بپردازیم ، پس در ادامه با زاجیتال همراه باشید.

اینترنت ماهواره ای 

اول از همه به تعریف اینترنت ماهواره ای میخواهیم بپردازیم ، افراد از طریق عای متفاوت می توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند که دسترسی های معمولی ترآن ازطریق کابلی،فیبرنوری،دایال-آپ، بی‌سیم،Xdsl می باشد اما یکی از روش های دسترسی از طریق ماهواره می باشند که به ان اینترنت ماهواره ای گفته می شود . اگر بخواهیم به طور کلی در یک جمله اینترنت ماهواره ای را تعریف کنیم می توانیم بگویم امواجی است که از طریق ماهواره ارسال می شود و کاربر با استفاده از و دیش های مخصوص آن میتواند از این اینترنت بهره مند شود.

اینترنت ماهواره ای از قبل وجود داشته و اگر بخواهیم به  دوتا از معرف ترین و بزرگترین شرکت های این حوزه اشاره کنیم میتوانیم به ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) اشاره کنیم . و همچنین اینترنت ماهواره ای استارلینک هم جزو این دسته می باشد ، اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا کاربران به این اینترنت ماهواره ای جدید نسبت به قبلی ها واکنش و علاقه مندی بیشتری نشان داده اند در سه نکته زیر با زاجیتال همراه باشید تا جواب سوال خود را دریافت کنید. 

1- طبق اطالاعات برسی شده قارا است  استارلینک در مقایسه با بقیه اینترنت های ماهواره ای از سرعت بسیار بیشتر و تاخیر بسیار کمتر بهره مند باشد .

2- اینترنت های ماهواره ای قبلی محدود به مختصات جغرافیای خاصی بودند اما استارلینک قرار است جهانی باشد و محدود به مختصات جغرافیایی خاصی نباشد .

3-استارلیک نسبت به کل ماهواره ای کل شرکت های اینترنت ماهواره ای از ماهواره ی بیشتری برخورد است بنابراین از پهنه باند بیشتری نیز  برخوردار است و میتواند به کاربران بیشتری سرویس ارائه دهد .

در ادامه با زاجتال همراه باشید تا به تعریف و ویژگی های این اینترنت ماهواره ای جدید بپردازیم.

تاریخچه و فناوری اینترنت استارلینک

استارلینک در تلاش است که دردرجه اول قیمت نهایی ماهواره های خود را بسیار ارزان تمام کند ، به همین دلیل هیچکدام از ماهواره های اینترنت های شرکت های  دیگر  توان رقابت با قیمت های ماهواره استارلینک را ندارند. این شرکت به ازای هر ماهواره تقریبا مبلغ 250 هزار دلار تخمین زده است. یکی از اقداماتی که این شرکت درجهت پایین آوردن قیمت نهایی ماهواره های خود کرده است این است که برای اولین بار در تاریخ این شرکت تولید به صورت انبوه ماهواره را در خط کارخانه خود شروع کرده است .

این شرکت اعلام کرده است که ماهانه تعداد 120 ماهواره تولید می کند که یعنی روزانه 4 ماهواره تولید می کند. هر ماهواره 227 هر  کیلوگرم وزن دارد و حداکثر پهنای باند ۲۰ گیگابیت‌برثانیه را دارا می باشد .شرکت استارلینک دو ماهواره  تَن تَن A و تن تن B در سال 2018  به صورت آزمایشی به مدار پایینب زمینی فرستاد و بعد از آن خط تولید خود را راه انداخت و  در وسط های سال 2019 اولین محموله 60 تایی خودش را که به نام v0.9 به فضا پرتاب کرد اما این محموله هم آزمایشی بود و اینکه از رده خارج شده است و به مرور زمان به جو زمین وارد می شود و از بین میرود.

یکی از ویژگی های این ماهواره نحوه جدا شدنش از  موشک در مرحله 2 می باشد به این گونه می باشد که ،  ابتدا مرحله‌ی دوم موشک را به‌دور خود می‌چرخاند و سپس با رهاسازی میله‌ای که ماهواره‌ها را درکنار هم نگه‌داشته است، هر ۶۰ ماهواره را به‌صورت یکجا در مدار رها می‌کند. ماهواره‌ها سپس به دلیل نیروی مرکزگرای ناشی از چرخش مرحله‌ی دوم، به آرامی از یکدیگر جدا می‌شوند  ، اما در مدل های قبلی برای رها شدن ماهواره از موشک به این صورت عمل میکرد که یا  از مکانیزم فنری و یا از مکانیزم انفجاری استفاده می شد .

یکی دیگر از اقداماتی که این شرکت برای پایین آوردن قیمت نهایی ماهواره ها انجام داد این بود که برخلاف دیگر ماهواره ها از موتورهای یونی کریپتونی  استفاده کرد این در حالی است که دیگر ماهواره از که از موتورهای یونی زنونی استفاده میکردند درسته که عملکرد زنون بهتر از کریپتون می باشد اما قیمت که از موتورهای یونی کریپتونی نسبت به که از موتورهای یونی زنونی بسیار پایین تر می باشد .

و از دیکر تفاوت های این مدل با سایر مدل ماهواره ها میتوان به طراحی ظاهری این مخصول پرداخت که در سایر ماهواره پنل خورشیدی در دو سمت ماهواره قرار دارد اما در مدل استارلینک پنل خورشیدی تنها در یک سمت ماهواره  قارا دارد و از مساحت بسیار بالایی برخوردار است که این طراحی نیز یکی از علل پایین اوردن قیم اینن ماهواره ها می باشد .

یکی از نکته های بسیار مهم  قابل ذکر این می باشد که برای استفاده از این اینترنت ماهواره ای علاوه بر دیشی که کاربر باید تهیه کند نیز باید از آنتن های خاصی  به نام آنتن آرایه فازی (Phased Array Antenna) نیز استفاده کند که این آنتن هارا هم باید کاربر تهیه کند هم ماهواره هایی که سیگنال را از ان ها دریافت می کنید مجهز به این آنتن ها می باشند .این آنتن های خاص این ماهواره برخلاف مدل های قبلی بدون اینکه نیاز داشته باشد بچرخد در جهات مختلف تا بتواند سسیگنال ارسال کند ، میتواند تنها  با استفاده از قابلیت برهم‌نهی امواج، می‌توانند سیگنال ارسالی خود در باند فرکانسی Ku و Ka ارسال کند . این آنت ها تنها یک بار آن ها  هم به طور خودکار موقعیت خودشو تغییر میدهد آن هم به سمتی که بیشترین تعداد ماهواره استارلینک در آن قرار دارد تنظیم میکند وو همینطور وقتی همان تنها باری که موقعیت خود را میخواهد عوض کند به این موضوع نیز توجه میکند که سمت انتخابی کمترین مانع بین فیزکی بین آنت و آسمان باشد .

و اینن شرکت تمام تلاش خود را انجام داده است که راه اندازی این سیستم به قدری آسان باشد که به راحتی تمام کاربران قابلیت استفاده و راه اندازی از آن را داشته باشند . به همین دلیل به گفته ایلان ماسک مراحل راه اندازی این دستگاه تنها دو قسمت دارد : آنتن را به برق بزنید ،

آنتن را به سمت آسمان بگیرید حتی گفته که در انجام این دو مرحله هیچ اولویت بندی وجود ندارد و طبقه توضیحات داده شده در بالا خود آنتن برای تنها  یک بار موقعیت خود را شناسایی  و تغییر داده و به شما امکان بهترین استفاده از این دستگاه را میدهد.در ادامه با زاجیتال همراه باشید تا  به دو ویژگی بسیار مهم این اینترنت ماهواره ای استارلینک بپردازیم

تأخیر پایین و سرویس جهانی 

ماهواره های قبل از این مدل ماهواره دارای محدویت موقعیت جغرافیایی بودن به دلیل قرار گیری آن ها در مدار زمین ثابت یا GEO و همچنین دارای تاخیر زیادی بودند به این دلیل که با فاصله تقریبی 35 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته بودند و تا حدود 600 میلی ثانیه طول میکشید تا سیگنال دریافت شود ، این تاخیر بسیار مشکل ایجاد می کند برای موسسه های مالی که برایشان ثانیه ای هم تعیین کننده است و همچنین ارتباط صوتی-تصویری و بازی‌های ویدیویی بسیار مشکل است . ما در مقابل اینترنت استارلینک  به این دلیل که  در مدار پایینی زمین یا LEO با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر در فاز اول و ۳۰۰ کیلومتر در فازهای بعدی قرار میگیرد ، تأخیر بسیار کمتری نسبت به دیگر ماهواره ها دارد .

شاید این سوال برای شما کاربران عزیز زاجیتال پیش بیاید سرعت ماهواره استارلینک بیشتر از ماهواره های دیگر باشد درصورتیکه در ماهواره استارلینک ، سیگنال به فضا میرود دوباره برمیگردد اما فیبر نوری مسیر کوتاه تری را طی میکند؟ در جواب به این سوال میتوانیم بگوییم که سرعت نور در فیبر نوری تنها دوسوم سرعت حرکت امواج الکترومغناطیسی در خلا است ، و سرعت های اعلام شده به تازگی از این ماهواره بین بین ۳۰ تا ۹۰ میلی‌ثانیه  گزارش شده است ، اما ایلان ماسک اعلام کرد که با اجرایی شدن فاز بعدی تأخیر تا 8 میلی ثانیه هم کاهش پیدا میکند.

سرعت و ظرفیت بالا 

یکی از علت هایی که ماهواره های قبی نسبت به این ماهواره از سرعت پایین تری برخوردار است این می باشد که به دلیل تعداد ماهواره های بالای ارسال شده میتوانند به تعداد افراد بسیار بیشتری نسبت به قبل سرویس بدهد و محدودیت تعداد نیز ندارد و از سرعت بالاییی نیز برخوردار می باشد . با پیش بینی های انجام شده در میابیم که با 10 پرتاب دیگرش در سال جاری به تعداد بیش از 1000می رسد . در پایان فاز اول تعداد ماهواره‌های اسپیس ایکس بیشتر از ۴هزار عدد خواهد بود و درنهایت مجموع تعداد ماهواره‌ها به تعداد باورنکردنی ۴۰ هزار می‌رسد.

استارلینک برای چه کسانی مناسب خواهد بود؟

شرکت اسپیس ایکس در پی ان هدف بود که اینترنت استارلینک را تبدیل به سریع ترین و ارزان ترین اینترنت در کل دنیا بکند ، اما این هدف هدف بلند مدت می باشد و این شرکت هنوز نتوانسته به این هدف دسترسی پیدا کند ، به این دلیل که هنوز هم سرعت اینترنت های فیبر نوری یا حتی  بیستر سرویس های ADSL از سرعت این اینترنت بالاتر می باشند و هم اینکه هزینه براورد شده ماهیانه این اینترنت در حدود 99 دلار می باشد در حالی که متوسط قیمت اشتراک ماهیانه‌ی اینترنت DSL در آمریکا ۴۳ دلار، اینترنت کابلی ۵۸ دلار، اینترنت فیبر نوری ۵۶ دلار و حتی اینترنت گیگابیتی تنها ۸۰ دلار می باشد و همچنین کاربران برای این اینترنت باید هزینه دیگر نیز در اول کار پرداخت کنند که هزینه ی دیش استارلینک می باشد که ، که این هزینه در حدود 500 دلار تخمین زده شده است  که هزینه زیادی نسبت به سایر اینترنت ها می باشد .در ادامه با زاجیتال همراه باشید تا ببینیم این اینترنت با توجه به نکته های که در بالا گقته شد مناسب چه افرادی می باشد .

ساکنان مناطق دوردست

در شهرهای بزرگ کشورهای پیشرفته شاهد اینترنت پرسرعت می باشیم اما در همان کشور های پیشرفته هم شهر های دیگری وجود دارد که از دسترسی به اینترنت محروم می باشند به دلیل اینکه اینترنت های حال حاضر دارای محدوردیت های جغرافیایی می باشد و امکان ارائه به تمام کشور ها و شهر ها را ندارند، اما اینترنت استارلینک محدودیت جغرافیایی ندارد و می تواند به شهر های دورافتاده یا هرجایی که اینترنت های دیگر قابلیت ارائه خدمات به آن ها نبودند خدمات ارائه کند .

 بازارهای مالی و کاربرد نظامی

بازارهای مالی به دلیل حساسیت بالایی که کارشان دارد خیلی برایشان مهم است که تاخیر اینترنت را بسیار کاهش بدهند و حاضرند هزینه های گزافی پرداخت کنند تا سرعت اینترنت خود را بسیار بالا برده و تاخییر خود را بسیار کاهش داده حتی رای مثال هایبرنیا و هواوی در سال ۲۰۱۱ برای اینکه زمان ارتباط بین بازارهای مالی لندن و نیویورک را تنها ۵ میلی‌ثانیه کاهش بدهند، طی پروژه‌ای ۴۰۰ میلیون دلاری، ۳۰۰۰ مایل کابل فیبر نوری از زیر اقیانوس اطلس رد کردند؛ یعنی ۴۰۰ میلیون دلار هزینه، تنها برای کاهش ۵ میلی‌ثانیه‌ای تأخیر را کاهش بدهد .

اما یک نکته بسیار مهم که میتوان به آن اشاره کرد این موضوع می باشد که استارلینک هنوز در فاز اول خود از ارتباط بین ماهواره‌ای لیزری یا Laser Link استفاده نکرده است این در حال است که در نسخه های اصلی با استفاده از این ارتباط لیزری استفاده کند تاخیر خود را بسیار کاهش می دهد و برای همین بازار های مالی بسیار مشتاق هستند که از اینترنتی با این ویژگی استفاده کنند . 

و دیگر طرفداران بسار این اینترنت در حال حاضر با شرایط فعلی آن ارتش ها و نیروهای نظامی می باشند به این دلیل که اینترنت های حال حاضر توانایی پشتیبانی در مناطق دور افتاده را ندارند در حالی که استارلینک دارای این قابلیت هست و نیروهای نظامی به آسانی میتوانند برای کاراهای خود که در مناطقی دورافتاده یا مناطقی که به سختی اینترنت به آن دسترسی دارند از اینترنت استارلینک استفاده کنند.

استارلینک در فاز ابتدایی بیشتر برای رساندن اینترنت به مناطق دورافتاده و سرویس دادن به مشتری‌های خاص تجاری، دولتی و نظامی است؛ نه رقابت با ISP های سنتی.

زمان عرضه استارلینک

اینترنت استارلینک از آگوست ۲۰۲۱ (تا چند روز دیگر) برا کاربران در مناطق تحت پوشش به‌صورت تجاری عرضه خواهد شد اما این اینترنت از اکتبر 2020 فاز بتای عمومی اینترنت خود را شروع کرده و اکثر افرادی که ثبت نام کرده اند برای این اینترنت ساکن آمریکای شمالی بودند که میتوانستن با پرداخت هزینه اشتراک که قیمت آن اعلام شده بود و همچنین خرید آنتن مخصوص این اینترنت از اینترنت استارلینک استفاده کنند .

قیمت اینترنت ماهواره ای استارلینک

براساس اعلام اسپیس ایکس  در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ برای  کاربران بتای عمومی  استفاده از اینترنت استارلینک باید آنتن مخصوص آن را با قیمت ۴۹۹ دلار از اسپیس ایکس تهیه و ماهیانه ۹۹ دلار بابت حق اشتراک آن پرداخت کنند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

شرکت اسپیس ایکس علنآ اعلام کرده است که رسته توانایی خدمات رسانی به کل دنیا را دارد ولی قصد ندارد بدون اجازه دولت ها این اینترنت را به کشور ها ارائه دهد  و قصد شکاندن قوانین شرکت ها را ندارد به همین دلیل از همین حالا در مذاکره را با کشورهای مختلف شروع کرده است تا بتواند اجازه همه کشور ها را برای ارائه این خدماتش بگیرد، اما به دلیل اینکه کشور آمریکا از سوی ایران تحریم می باشد احتمالش کم است که بتواند به صورت رسمی سرویس اینترنت خود را به کشور ایران ارائه دهد .

شاید برای شما این سوال پش بیاید که کشورهایی که به صورت قانونی دولت ها اجازه استفاده از این سرویس اینترنتی را در کشور خود ندارند  آیا میتوانند به صورت غیرقانونی از سویس این اینترنت استفاده کنند؟ کاربران گرامی در ادامه با زاجیتال همراه باشید تا جواب سوال خود را بفهمید.

شرکت اسپیس ایکس به دلیل اینکه از اول به طور واضح اعلام کرده است که بدون رضایت دولت ها حاضر به خدمات رسانی نمی باشد برای همین اگر افرادی از کشور هایی که به طور قانونی اجازه ندارند از این سرویس استفاده کنند  بخواهند از اینترنت استفاده کنند این شرکت از 2 روش می تواند دسترسی آنها را قطع کند در روش اول چون آنت ها باید از موقعیت خود آگاه باشند تا برای اولین و آخرین بار همان موقع راه اندازی موقعیت خود را تنظیم کند ، پی شرکت ایسپیس ایکس میتواند از موقعیت آنت های خود باخبر باشد و آن دسته از آنتن هایی که در مناطق غیر مجاز می باشد را قطع کند و یا در روش دوم اسپیس ایکس میتواند ماهواره های خود را به گونه ای تنظیم کند که هنگام عبور از کشور های که تمایلی به استفاده از این اینترنت را ندارند ، سیگنال ارسال نکند .

اما شرکت اسپیس ایکس میتواند برای کشور هایی که شاید به این دلیل نخواهند از این اینترنت استفاده کنند چون بخواهند محدودیتی روی اینترنت اعمال کنند بعد در اختیار مردم خود قرار دهند ، میتواند این قابلیت را ارائه دهد که اینترنت خود را به صورت اینترنت موبایل، DSL یا فیبر نوری  اراوه کند تا بدون تنش اینترنت را به صورت غیرمستقیم به این کشور ها ارائه کند .

ایلان ماسک در پاسخ به توییت کاربری ایرانی درباره‌ی امکان استفاده‌ی مردم ایران از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نوشت: «تا جایی که بتوانیم پشتیبانی می‌کنیم.»

We will support as best we can

— Elon Musk (@elonmusk) March 14, 2021

یکی از دلایلی که بسیاری از کاربران ایرانی امیدوارند که بتوانندد از این اینترنت بهره مند شود اینن می باشد که در صورت جستجو در قسمت مناطق سایت استارلینک ، نام تهران، دو گزینه‌ی «تهران دشت» و «آزادراه تهران-کرج» را میتوانید مشاهده کنید اما هنگام کلیک کردن روی این دوومنطقه این پیام را دریافت می کنید که «استارلینک هنوز در محدوده‌ی شما دردسترس نیست» (Starlink is not yet available in your area) 

نویسنده

در مورد نویسنده این مطلب بیشتر بدانید

  • سِودا  بزرگمهر
    سِودا بزرگمهر
    از اعضای تیم زاجی مگ و از طرفداران دنیای دیجیتال
نظرات کاربران زاجیتال

نظر شما در مورد مطلب بالا چیست؟

    هنوز وارد نشده اید

    برای ارسال نظرات خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید و یا اگر هنوز ثبت نام نکرده اید در چند ثانیه ثبت نام کنید

    ورود به حساب کاربری