با اینکه شیائومی یک برندی شناخته شده محسوب می شود و در برخی کشورها هم جزو محبوب‌ترین گوشی‌هاست اما  بسیاری از مردم هم هستند که هنوز با شیائومی آشنا نیستند طوری که نوشته انگلیسی این برند را نمی توانند درست تلفظ کنند  (Xiaomi). 

در این مقاله زاجیتال به توضیح بیشتر درباره ی این برند پرداخته  تا بیشتر با آن آشنا شوید.

آغاز برند شیائومی  

این برند در سال 2010 شروع به کار کرده است و وقتی آن را با برندهای بزرگ دیگر مقایسه کنیم، می فهمیم که جوان ترین شرکت محسوب می شود که توانسته است در لیست ده تولید کننده بزرگ گوشی قرار گیرد.

موسس شیائومی Lei Jun    و نیروهای این برند شامل نیروهای سابق گوگل و موتورولا می شود و هم چنین گفته شده بیانیه Mission Statement  از همان ابتدا میلیون ها دلار جذب کرده است .

اولین محصول این شرکت، رابط کاربری MIUI بود که در  ابتدا شباهت‌هایی به  iOS داشت. یک سال پس از MIUI در سال ۲۰۱۱، اولین محصول شیائومی یعنی گوشی  Xiaomi Mi 1  معرفی شد البته فقط در بازارهای های چین عرضه شد و به صورت رسمی وارد بازار های دیگر نشد که با عرضه این محصول ، فروش خوبی حاصل شد . قیمت این محصول به پول امروز حدودا 296 دلار است.

با موفقیت در فروش این محصل باز هم تکرار شد و این بار در کشورهای دیگر هم عرضه شد. در حال حاضر گوشی های این برند در بازارهای چین ، هند ، اروپا و کشورهای دیگر دیده می شود گرچه هنوز بصورت رسمی در بازار آمریکا عرضه نشده.

شیائومی تنها محصولی نیست که این شرکت می سازد. قبل از اینکه گوشی های شیائومی را بررسی کنیم نگاهی به بهترین کالاهای الکترونیکی در پورتفولیو شیائومی می اندازیم .

شیائومی چه محصولاتی تولید می کند ؟

تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های شیائومی

لپ‌تاپ‌های شیائومی با برند Mi Notebook شناخته می شوند. که شبیه به Apple     Macbook  هستند اما همراه با ویندوز و مشخصات سخت افزاری خوبی هستند.

جدیدترین لپ‌تاپ ، Mi Notebook 14 Horizon Edition می باشد.که به دلیل همان سیستمی که این شرکت در عرضه محصولات خود در برخی کشورهای خاص دارد شاید شما نتوانید این محصول را به راحتی در ایران پیدا کنید. آخرین تبلت شیائومی یعنی Mi Pad 4  هم در سال ۲۰۱۸ معرفی شده که در برخی کشورها موجود می باشد.

دستبند ها  و هدفون‌ها 

دستبند‌های Mi Band توانسته است بسیار محبوبیت کسب کند که به دلیل قیمت مناسب  قابلیت های کامل دستبند سلامتی جزء پرفرش ترینهاست در بین کاربران ایرانی هم بسیار  شناخته شده و محبوب است.

آخرین مدل ، Mi Band 5 نام دارد که سخت افزار خوب  قیمت مناسب توانسته است در کشورهای مختلف از جمله آمریکا فروش جهانی بالایی داشته باشد. 

در زمینه هدفون‌های سیمی و بی‌سیم هم شیائومی تنوع خیلی خوبی دارند و با اینکه شبیه به ایرپادهای اپل است اما با قیمت بسیار کمتری عرضه شده اند.

تلویزیون‌ها و استریمرها 

جالب است بدانید  که شیائومی حتی تلویزیون هم تولید می‌کند و در برخی کشورها عرضه شده . این تلویزیون‌های سیستم عامل Android TV دارند تا به کاربران بتوانند از  اپلیکیشن‌های متنوعی هم استفاده کنند. اما در کشورهای غربی، به جای تلوزیون  مدیا استریمرها را عرضه می کند. که معمولا قیمت پایین و رقابتی دارند. آخرین مدل استریمر Xiaomi Mi TV Stick نام دارد .

محصولات خانه هوشمند 

چند محصول در گروه گجت‌های خانه هوشمند دارد مانند Mi Home Security  که در تصویرمشاهده می کنید . 

لوازم جانبی 

در دسترس‌ترین محصولات شیائومی لوازم جانبی‌ها برای گوشی‌های هوشمند است. مانند پاور بانک، شارژر بی‌سیم، بلندگوهای بلوتوث و محصولاتی ازین قبیل.

جدیدترین محصول این دسته شارژر بی‌سیم هوشمند است که Xiaomi Mi 20W Smart Tracking Wireless Charging Pad نام دارد. ویژگی مهم این شارژر این است که هر نقطه ای که شما بخواهید گوشی یا گجت های دیگر شما از سطح این شارژر ، شارژ می شود. 

مروری بر سری‌های مختلف گوشی‌های شیائومی

شیائومی به طور کل پنج سری گوشی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم .

سری Mi 

از محصلات اصلی شرکت گوشی‌های سری Mi شیائومی است. در سال 2020 آخرین نسل آن به نام Mi 10  معرفی شد . که علاوه بر مدل معمولی ، مدل Pro  و Ultra و دو مدل جدید  Mi 10T و Mi 10T Pro هم دارند.

گوشی‌های سری Mi دارای از شبکه ۵G و بهترین پردازنده‌های کوالکام و بهترین دوربین‌های موبایلی همراه با اسنپدراگن ۸۶۵ هستند. دو مدل لایت آن‌ها هم پردازنده اسنپدراگن ۷۶۵G دارند.

این گوشی‌ها توانایی رقابت با خانواده گلکسی اس و یا گوشی‌های وان پلاس را دارند.

سری Mi Note 

در گوشی‌های شیائومی محصولات سری Mi Note، میان‌رده‌هایی اقتصادی هستند اما در سامسونگ نوت ها پرچم دار محصولات این شرکت محسوب می شوند.

جدیدترین محصولات این سری می نوت ۱۰ و می نوت ۱۰ پرو و در  سال ۲۰۱۹ عرضه شدند که دارای  پردازنده اسنپدراگن ۷۳۰G هستند. تعداد محصولات این سری از تعداد محصولات سری Mi  کمتر است و هم چنین نسبت به سری Mi  از پردازنده ضعیف‌تر و مشخصات سخت‌افزاری ضعیف‌تری برخوردار هستند. شیائومی سعی کرده با عرضه سه محصول در این سری، نیازهای مختلف و بودجه  قیمتی مختلف را تحت پوشش قرار دهد.

سری Mi Mix و Mi Max 

هدف از تولید سری Mi Mix نشان دادن ویژگی های سخت افزاری بود و آخرین مدل هم در سال 2018 با نام شیائومی می میکس ۳ با نمایشگری با حداقل حاشیه  بدون بریدگی و مکانیزم کشویی تولید شده است که دوربین سلفی را در زیر پنل نمایشگر قرار دارد.

سری Mi Max هم محصولاتی با باتری‌هایی پرظرفیت هستند که نام  Max  هم بخاطر باتری های گذاشته شده . آخرین مدل در این سری ، شیائومی می مکس ۳ بود دارای باتری ۵۵۰۰ میلی‌آمپری است.

سری Mi A 

به دلیل نقدهای بسیاری که به  رابط کاربری MIUI وارد شد شیائومی یک سری گوشی جدید تولید کرد با نام Android One که در آن  MIUI وجود ندارد.اولین محصول از این سری، شیائومی Mi A1 و آخرین محصول هم شیائومی Mi A3  است که متاسفانه از سال ۲۰۱۹ تا کنون مدل جدید دیگری عرضه نشده .Mi A3 دارای اندروید ۱۰ است اما به دلیل قدیمی بودن سخت افزار آن آپدیت اندروید 11 را دریافت نکرده است .

ویژگی های گوشی‌های شیائومی نسبت به رقبایش 

در اینجا سه مورد از دلایل موفقیت شیائومی را با هم بررسی کنیم:

قیمت مناسب و کم 

محصولات شیائومی، سود بسیار کمی را به همراه دارند که منجر به هم ترازی با محصولات رقبا اما با قیمت کمتر می شود . 

شیائومی تنها یک شرکت تولیدکننده سخت افزار نیست بلکه در حوزه داده ها هم فعال است و از راه تبلیغ در MIUI  و جمع آوری اطلاعات اپلیکیشن ها  یعنی بطور کلی از استفاده کاربران از محصولات ، درآمدزایی می کند.

 دسترسی بیشتر در زمان بیشتر 

به دلیل سود کم از محصولات گوشی ، شیائومی به جای تولید هر ساله مدل های جدید که شامل هزینه‌های تحقیق و توسعه، تبلیغات و خرده‌فروشی است ، سالانه گوشی مهم تولید می کند که برای مدت زیادی در بازار نگه می‌دارد و بعد  مدل های دیگری که تغییرات بسیار کمی نسبت به آن مدل‌های مهم دارند را به بازار عرضه می‌کند تا سبد محصولاتش را هم تازه نگه دارد.

تمرکز روی بازارهای نوظهور 

به دلیل قیمت‌ پایین شیائومی، کسب و کار شیائومی به گونه‌ای است که به جای تمرکز روی بازارهایی مثل اروپا و آمریکا، ترجیح می‌دهد در بازارهای نوظهور حضور بیشتری داشته باشد ، مانند بازار هند که شیائومی در آن موفق ترین برند است و می تان به راحتی رقبایش را شکست دهد. این موضوع باعث شده تا کاربران بازار های نوظهور هم نزدیکی بیشتری با شیائومی داشته باشند همچنین رقبای شیائومی مانند اپل و سامسونگ حال سعی در به دست آوردن سهمی از این بازارها دارند در حالی که در گذشته بازارهایی مثل چین و هند را جدی نمی گرفتند. 

MIUI چیست؟

MIUI همان پوسته شیائومی برای اندروید است. شرکت ها با ساخت یک رابط کاربری اختصاصی برای گوشی‌هایشان، تجربه منحصر‌به‌فردی از اندروید را برای کاربران‌ به همراه دارند. در واقع این کار باعث می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند از گوشی‌هایشان یک برند بسازند و MIUI هم همین کار را برای شیائومی و گوشی‌هایش انجام می دهد.

اما همه MIUI   را به دلیل فاصله زیاد با اندروید خام  و تبلیغات زیادی که در آن قرار دارد ، دوست ندارند. اوایل ، بسیاری از کاربران آن را به دلیل نداشتن App Drawer  و قرار گرفتن همه برنامه در Home  ،آن را یک کپی از IOS می دانستند.

اخیرا شیائومی سعی داشته با انجام تغییراتی در MIUI از شباهت آن به IOS  کم کند اما هنوز تبلیغات در آن وجود دارد.

زیر مجموعه های شیائومی 

تا اینجا مروری داشتیم به انواع گوشی‌های شیائومی اما در واقع به تمام گوشی ها نپرداختیم.  در چند سال گذشته، شرکت شیائومی چند برند زیرمجموعه دیگر با گوشی هایی با طرح ها  اسم های متفاوت تاسیس کرده است.

البته  شیائومی به زیرمجموعه ها اجازه می‌دهد تا به صورت جداگانه روی ایده‌هایی که دارند کار کنند اما در نهایت باز هم شباهت‌هایی بین محصولات شیائومی و برندهای زیرمجموعه‌اش وجود دارد.

ردمی 

سری ردمی در ابتدا برای کاربرانی تولید شد که بودجه خرید گوشی‌های سری Mi و Mi Note را نداشتند و می توانستند محصولی ارزان‌تر و با کیفیت را از شیائومی تهیه کنند.

اما بعد در سال ۲۰۱۹ شیائومی ، ردمی را به برندی مجزا تبدیل کرد. 

جدیدترین گوشی ردمی K30 پرو به‌عنوان پرچم‌دار این شرکت همراه با پردازنده اسنپدراگن ۸۶۵ است.از سودآرترین محصولات برای ردمی ردمی نوت ۹ پرو است که با قیمت ۱۷۷ دلار به بازار عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید ساندبار

پوکو 

در سال ۲۰۱۸ از گوشی‌های شیائومی با نام پوکو F1 دارای پردازنده  اسنپدراگن ۸۴۵ و قیمت حدودا ۳۰۰ دلار معرفی شد که بسیار هم موفق بود ، بطوری که این برند زیرمجموعه  توانست در دنیا به شهرت خوبی برسد.

پوکو F1 برای مدت‌ها تنها گوشی بود که تولید شده بود تا بعدها با استقبال زیاد گوشی های مثل پوکو F2 پرو و پوکو X3 را عرضه کرد .

اما هنوز وجه تمایز پوکو با خود شیائومی و ردمی مشخص نیست . با گذشت زمان مشخص می شود پوکو می تواند بصورت مستقل عمل کند یا خیر .

بلک شارک 

این زیرمجموعه به اندازه ردمی و پوکو مستقل نیست. این برند بطور مشخص روی گوشی های گیمینگ و بازی تمرکز دارد.

جدیدترین گوشی‌های این برند،   Black Shark 3و Black Shark 3 Pro  با پردازنده اسنپدراگن ۸۶۵ و  نمایشگر با نرخ تجدید بالا و همچنین طراحی خاص هستند. از جمله ویژگی‌ منحصر بفرد این مدل دکمه‌های اختصاصی روی بدنه برای بازی کردن است.

نویسنده

در مورد نویسنده این مطلب بیشتر بدانید

  • زاجیتال .
نظرات کاربران زاجیتال

نظر شما در مورد مطلب بالا چیست؟

    هنوز وارد نشده اید

    برای ارسال نظرات خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید و یا اگر هنوز ثبت نام نکرده اید در چند ثانیه ثبت نام کنید

    ورود به حساب کاربری