با توجه به اطلاعات منتشر شده از گزارش اپل‌اینسایدر و Wayne Ma  ، شرکت اپل در حال تلاش برای توسعه  تراشه‌های سری M  می باشد که در کامپویترهای مک در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ استفاده شده است .

شرکت اپل با همکاری TSMC در تلاش هستند که تراشه نسل دوم که به  تراشه‌های اپل سیلیکون معروف هستند را با استفاده از  فرایند ۵ نانومتری پلاس تولید کنند ، از مشخصات منتشر شده این تراشه میتوان به دو لایه دای (Die) بودن آن اشاره کرد که این دو لایه دای (Die) میتواند این قابلیت را به تراشه بدهد که هسته های بیشتری در خود جای بدهد .

احتمالات مبتنی بر این است که این تراشه جدید قزاز است در  مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو و ​​دیگر رایانه‌های رومیزی مک استفاده بشود ، البته که با توجه به شایعات و اخبار شنیده شده باید بدانید که شرکت اپل تنها به این تراشه اکتفا نکرده است و شما احتمالا در سال  ۲۰۲۳ باید از اپل شاهد قدرتمندترین تراشه هایش باشید ، طبق مشخصاتی که از این تراشه قدرتمند شنیده ایم قرار است با فرایند ۳ نانومتری TSMC ساخته می‌شوند و تا چهار لایه دای داشته باشد.
 


تراشه ی ذکر شده تا ۴۰ هسته پردازشی را میتواند در خود جای بدهد که  در مقایسه با آن تراشه هایروبه رو قرار گرفته است ، تراشه M1 دارای پردازنده مرکزی (CPU) با ۸ هسته پردازشی و تراشه‌ های M1 Pro و M1 Max نیز ۱۰ هسته پردازشی می باشد .

ما احتمال میدهیم که شرکت اپل قصد داشته باشد آخرین پیکربندی مک پرو ۲۰۱۹ را یک پردازنده ۲۸ هسته‌ای Intel Xeon W مجهز کند ، بنابراین این مک پرو قدرت پردازشی بسیار بیشتری را نسبت به بقیه ارائه خواهد داد.

باتوجه به توضیحات بالا باید فهمیده باشید که مک پرو قدرتمندترین رایانه در خانواده‌ی کامپیوترهای مک محسوب خواهد شد با وجود تراشه ی قدرتمندی که قرار است در آن بکار رود بنابراین میتوانیم بگویم از میان سه رایانه رومیزی مک مینی، آی‌مک و مک پرو ، مک پرو جدید قوی ترین دستگاه می باشد که اپل آن را در حال حاضر تولید و عرضه میکند.

به احتمال زیاد مک پرو گفته شده در بالا آخرین محصولی خواهد بود که تراشه‌های اینتل و روند گذار به اپل سیلیکون را تکمیل خواهد کرد  بنابراین این دستگاه از اهمیت بالایی برای شرکت اپل برخوردار می باشد و امیدواریم اهد قدرتمندترین تراشه سری M  در این محصول باشیم .

شرکت اپل قرار است نسل سوم تراشه‌های اپل سیلیکون با کدهای Ibiza، Lobos و Palma معرفی کند و احتمالا ابتدا د مدل‌های آینده مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی استفاده خواهد شد . 

نویسنده

در مورد نویسنده این مطلب بیشتر بدانید

  • سِودا  بزرگمهر
    سِودا بزرگمهر
    از اعضای تیم زاجی مگ و از طرفداران دنیای دیجیتال
نظرات کاربران زاجیتال

نظر شما در مورد مطلب بالا چیست؟

    هنوز وارد نشده اید

    برای ارسال نظرات خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید و یا اگر هنوز ثبت نام نکرده اید در چند ثانیه ثبت نام کنید

    ورود به حساب کاربری