یکی از اصلی ترین شاخه های سامسونگ، واحد موبایل است که از جمله فعالیت های اصلی آن در بازار میان رده اتفاق می افتد . شرکت کره‌ای سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد و به خوبی نیازهای بخش موبایل بازار را میشناسد .گوشی‌های سامسونگ طی زمان تکامل یافته اند و بویژگی های طراحی مدرن همانند تمام صفحه بودن را دارا هستند.

بازار این نوع گوشی‌ های  میان‌رده بسیار شلوغ است و بسیاری شرکت‌ها  به ویژه شرکت‌های چینی در این زمینه فعالیت دارند. این حجم از  رقابت باعث شده است کیفیت دستگاه‌های میان‌رده بالاتر رفته  و مشتریان هم بتوانند محصولات بهتر و پیشرفته تری داشته باشند.

جدیدترین گوشی‌های سامسونگ  از ویژگی های مهم و کاربردی همراه با قیمت های رقابتی و طراحی های بروز  جالب هستند  که در تلاش اند  سخت افزار خوبی ارائه دهند.

گوشی گلکسی A50 از موفق ترین و پرفرش ترین گوشی های بازار که مورد استقبال شدیدی قرار گرفته است.  

سامسونگ با تکرار همان فرمول  گلکسی A50و گلکسی A70  موفق به فروش خوبی شد به همین علت  سامسونگ در مدل 2021 تصمیم به پایبندی به سنت ها در گوشی های سری  A  گرفت.در سال جاری میلادی طراحی ماژول دربین سامسونگ  با تغییر روبه رو بوده است . 

در ادامه به دو مدل گلکسی  A52    و گلکسی A72  که شامل رنگ بندی متنوع و صفحه نمایش باکیفیت هستند نگاهی می اندازیم و آن ها را با د نسل قبلی مقایسه میکنیم .

گلکسی A52 درمقایسه با  گلکسی A51 و گلکسی A50

سامسونگ در سری گلکسی A50 تلاش میکند تا تعادل مناسبی بین قیمت و عملکردِ دستگاه باشد که گلکسی A52 جدیدترین تلاش شرکت کره‌ای در همین راستاست .  این گوشی با برخی اصلاحات رو به رو شده است  که علاوه بر طراحی ظاهری  تغییرات سخت‌افزاری  را نیز شامل می شود که دستبایی به این نوع ویژگی های جدید با هزینه های بیشتری رو به رو است.

طراحی

در روزهایی که گلکسی A50 به بازار عرضه شد، گوشی‌های هوشمند دیگر هم با حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش خود خداحافظی کردند. سامسونگ در A50 حاشیه‌های صفحه نمایش  را به ‌شکلی محسوس کم کرد  و در بالای صفحه‌نمایش از بریدگی قطره‌ای‌ استفاده کرد که در آن زمان طراحی مدرنی محسوب می‌شد؛ اما در سال ۲۰۲۱ بالای صفخه نمایش ها کاملا حفره ها قرار گرفته اند.

طراحان سامسونگ به‌خوبی سلیقه‌ی مشتریان خود را  در این روزها می‌شناسند و به همین دلیل  گلکسی A51 و گلکسی A52 طراحی جدیدتر و مدرن تری ر از گلکسی A50 دارند. در این مقایسه حفره‌ی بالای صفحه‌نمایش گلکسی A52 کمی بزرگ‌تر شده است. گوشی جدید سامسونگ از لحاظ طراحی ظاهری پنل جلویی نمره‌ی خوب  بالایی می‌گیرد؛ چون  از استانداردهای روز به خوبی استفاده کرده است .اما تفاوت ها در پنل پشتی این گوشی نمایان میشوند گلکسی A50 سه دوربین به‌ شکل عمودی دارد. اما در گلکسی A51 تعداد دوربین‌‌ها بیشتر شده  و فضای دوربین اصلی را برجسته‌تر شده است .پنل پشتی گلکسی A52 نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی طراحی سال گذشته‌ی میلادی است که جذابیت زیادی دارد و زیبا است و قطعا افراد زیادی هم با این گفته موافق هستند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر

همواره گوشی‌های سامسونگ در رابطه ‌با صفحه‌نمایش بسیار قوی عمل میکند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. سامسونگ از طریق یکی از زیرشاخه‌های پول‌ساز خود با نام Samsung Display صفحه‌نمایش برای گوشی‌هایش می‌سازد و همچنین آن را در دسترس دیگر شرکت ها نیز قرار می دهد .

هر سه مدل ذکر شده دارای صفحه‌نمایش سوپر AMOLED هستند . گلکسی A50 دارای کوچک‌ترین صفحه‌نمایش ۶٫۴ اینچ و ضوح 2340 در 1080 پیکسلی است .صفحه‌نمایش گلکسی A51 و A52 دارای وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل هستند. هنگامی که  بحث به نرخ نوسازی یارفرش ریت می‌رسد، گلکسی A52 از دو گوشی دیگر برتری دارد.

گلکسی A52 دارای  نمایشگر ۹۰ هرتز و دو گوشی دیگر از نمایشگر ۶۰ هرتز بهره مند هستند.حتی  اگرنمایشگر بیشتر از  ۹۰ هرتز هم میخواهید ،  سراغ مدل 5G گلکسی A52 بروید که دارای  صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز است. 

با وجود ویژگی های صفحه‌نمایش گلکسی A52  90 هرتزی این نسخه  ما را نگران شارژدهی مناسب  دستگاه می‌کند که  خوشبختانه سامسونگ خبر داده است شارژ گلکسی A52 حداقل دو روز دوام می‌آورد.

گلکسی A50 یک اسپیکر دارد و بلندی صدای آن قابل قبول است ؛ اما نمی‌تواند صداهای بم را به‌ شکل بسیار عالی پخش کند . در گلکسی A51 با وجود یک اسپیکر تک کاناله دارای عملکرد مناسبی در زمینه‌ی حجم، وضوح و شفافیت صدا بودیم.هم چنین  سامسونگ از وجود اسپیکر استریوی دالبی اتموس در گلکسی A52 خبر داده است. ما میتوانیم به جرعت بگوییم که تجربه‌ی صوتی ارائه‌شده در گلکسی A52 به‌ شکلی محسوس بهتر از دو دستگاه دیگر خواهد بود.

مشخصات فنی

گوشی‌های سری گلکسی  A50  دارای وزن (166  گرم)  ، گلکسی  A51  : وزن(172 گرم)  و گلکسی A52  دارای وزن  :( 189 گرم) هستند . سامسونگ خبر از صدور گواهی IP67 برای گلکسی A52 و گلکسی A72 خبر داده است که این بدان معناست این گوشی های جدید مقام در برابر نفوذ آب و گردوغبار هستند و به صورت پیش فرض دارای سیستم عامل  اندروید 11 هستند.

از ویژگی های  گلکسی A52 در حوزه‌ی سیستم-روی-چیپ (SoC) و تراشه‌ی هشت نانومتری اسنپدراگون 720G است  که دو هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Kryo 465 Gold و ۶ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Kryo 465 Silver دارد. در گلکسی A51  تراشه‌ی اکسینوس 9611  و در گلکسی A50 تراشه اکسینوس 9610 استفاده میشود.

کانفیگ گلکسی A50  به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم 6 گیگابایت  مجهز شده  . در گلکسی A51  همین حافظه ذخیره سازی با رم 8 گیگابایت تکرار اما حداکثر حافظه‌ی ذخیره‌سازی در گلکسی A52 به ۲۵۶ گیگابایت و رم 8 گیگابایت رسیده است. 

در گلکسی A51 مانند گلکسی A50 از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با فناوری شارژ سریع ۱۵ وات استفاده شده  اما در مدل ۲۰۲۱ ظرفیت باتری ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی رسیده است. گلکسی A52  با پشتیبانی فناوری شارژ 25 اما با شارژر ۱۸ وات عرضه می‌شودبا توجه به اینکه  که هر سه گوشی پنل سوپر AMOLED دارند، سامسونگ حسگر اثر انگشت را به زیر صفحه‌نمایش منتقل کرده است.

دوربین

ارتقا در گوشی گلکسی A52 در دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با سیستم لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) همراه بوده است که این سیستم لرزش گیر در دو مدل قبلی وجود نداشته است. 

هر سه گوشی شامل استفاده از دوربین عمق‌سنج پنچ مگاپیکسلی هستند؛اما گلکسی A50  دوربین چهارم ندارد که این قابلیت در گلکسی A52 و گلکسی A51  دیده میشود. گلکسی A50  از حسگر 8 میگاپیکسلی و گلکسی A51  و A52  از حسگر 12 میگاپیکسلی برخوردار هستند.بین این سه مدل ذکر شده  گلکسی A50 ضعیف‌ترین فیلم‌برداری را دارد؛ چون در بهترین حالت وضوح 1080 p دارد ؛ درحالی‌که دو گوشی دیگردارای  وضوح 4K هستند . 

سامسونگ گلکسی A52 و گلکسی A51 مجهز به  دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هستند که عملا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما گلکسی A50 دوربین سلفی ۲۵ مگاپیکسلی دارد که سطح کیفیت قابل قبولی دربر دارد. سامسونگ  به علت افزایش قیمت نهایی دستگاه دوربین سلفی را به ضوح بیشتری ارتقا نداد.

 گلکسی A72 در برابر گلکسی A71 و گلکسی A70

مشتریانی که بودجه یلازم برای خرید دستگاه های بارده بالاتررا ندارند اما به سخت افزار قوی تری نیاز دارند ، سامسونگ گلکسی A70  را برای آنان عرضه کرده است .گلکسی A72 جدیدترین نمونه از چنین گوشی‌هایی است که البته بر اساس اطلاعاتی که در دست است از همان پردازنده‌ی مدل  G4 گلکسی A52 بهره‌مند است. 

طراحی

طراحی گلکسی A72، گلکسی A71 و گلکسی A70 هم  مانند طراحی ظاهری گلکسی A52، گلکسی A51 و گلکسی A50 برقرار است.  پنل جلویی گلکسی A70  به بریدگی قطره‌ای‌ آراسته شده است و دو گوشی دیگر ادارای صفحه‌‌نمایش حفره‌دار هستند. پنل جلویی گلکسی A72 و گلکسی A71 شباهت زیادی به هم ندارند اما این دو گوشی را میتوان به راحتی از گلکسی A70 تشخیص داد. پنل پشتی گلکسی A72 مشابه به طراحی گلکسی A52  است که برای‌ ما زیبایی دارد.

گلکسی A71 و گلکسی A70 به گلکسی A51 و گلکسی A50 شباهتی دارند که چندان جذاب بنظر نمی آیند که این موضوع نشان میدهد سامسونگ از فرمولی نسبتا ثابت برای این نوع گوشی‌های خود استفاده کرده و سعی میکند در هر نسل فرمول خود را بهبود دهد که البته این اتفاق نکته ی منفی ای نیست. 

صفحه‌نمایش و اسپیکر

نرخ نوسازی تفاوت اصلی صفحه‌نمایش گلکسی A72 با دو مدل گوشی قبلی است .  گلکسی A72 مخصوص تجربه‌ی روان‌تر  One UIبرای شماست. طبق تحقیقات زاجیتال احتمالا سامسونگ در آینده مدل 5G گلکسی A72 را با پنل ۱۲۰ هرتز معرفی میکند.

نمایشگر گلکسی A72،A71 و A70 بسیار شبیه است اما از ویژگی های مهم  صفحه‌نمایش گلکسی A52 و گلکسی A72 برخورداری از روشنایی 800 نیت است که این روشنایی در گلکسی A71 و گلکسی A70کمتر یه چشم میخورد.

اسپیکر استریوی دالبی اتموس  که در  گلکسی A72 و گلکسی A52 دیده میشود  بی شک  از اسپیکر گلکسی A71 و گلکسی  A70 باکیفیت ار است. ما با بررسی گلکسی A71 و گلکسی A70 متوجه شدیم اسپیکر این گوشی‌ها از لحاظ بلندی صدا و وضوح عملکرد در سطح متوسط قرار دارد . 

مشخصات فنی

وزن گلکسی A71 را نسبت ‌به گلکسی A70 اندکی کاهش یافته است؛ اما وزن گلکسی به دلیل بهره مندی از باتری باظرفیت تر افزایش داشته است . بهترین عملکرد پردازشی در گلکسی A72 ارائه شده است زیرا با وجود یکسان بودن سطح عملکرد هر سه مدل هر نسل از نسل قبلی بهبودهایی داشته است. گلکسی A71 دارای پردازنده‌ی اسنپدراگون 730 گلکسی A70 دارای پردازنده‌ی اسنپدراگون 675 است.

برای قوی‌ترین کانفیگ گلکسی A72 ، 8 گیگابایت رم در کنار 256 حافظه  ذخیره سازی ساخته شده. در دو گوشی دیگر هم به همین ترتیب با این تفاوت که  برخلاف گلکسی A72، در بهترین حالت ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ارائه می‌‌دهد.از دیگر ویژگی های افزایش 500 میلی آمپر ساعت با ظرفیت تر از دو نسل قبلی است که آن را به 5000 میلی آمپر ساعتی رسانده است اما با همان شارژ 25 وات .

دوربین

گلکسی A72 دارای دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و از این حیث مثل گلکسی A71 است؛ اما گلکسی A70 دارای دوربین اصلی ۳۲ مگاپیکسلی است.دوربین فوق عریض گلکسی A72 و گلکسی A71 از  حسگر ۱۲ مگاپیکسلی برخوردار هستند  و همچنین  در این مدل ها  لنز ماکرو در جلوی حسگر پنج مگاپیکسلی آنها قرار گرفته. گلکسی A71دوربین هشت مگاپیکسلی تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی سه برابری را داراست که در مدل A72  به جای آن دوربین عمق سنج را شامل میشود. در گلکسی A70 در کنار دوربین اصلی دارای دوربین فوق عریض هشت مگاپیکسلی و دوربین عمق‌سنج پنج مگاپیکسلی است.

و درآخر از نویژگی های  برجسته‌ی دوربین گلکسی A72 سیستم لرزش‌گیر اپتیکال تصویر است که فیلم‌برداری 4K در گلکسی A72 و گلکسی A71 ارائه میدهد اما گلکسی A70 در بهترین حالت ویدئوی 1080p ضبط می‌کند. این در حالیست که پنل جلویی هر سه گوشی شامل دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی است.

نویسنده

در مورد نویسنده این مطلب بیشتر بدانید

  • زاجیتال .
نظرات کاربران زاجیتال

نظر شما در مورد مطلب بالا چیست؟

    هنوز وارد نشده اید

    برای ارسال نظرات خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید و یا اگر هنوز ثبت نام نکرده اید در چند ثانیه ثبت نام کنید

    ورود به حساب کاربری