بستن جست و جو

واقعیت افزوده یا فناوری AR چیست؟

با استفاده واقعیت افزوده می‌توان به درک درست‌تر و کامل‌تری از محیط اطراف خود رسید. به همین خاطر امروزه تقریباً تمام شرکت‌های بزرگ به اهمیت این تکنولوژی پی برده و از فناوری AR به‌عنوان شیوه جدید در بازاریابی استفاده می‌کنند. اما واقعاً فناوری AR چیست؟ در ادامه این مطلب از زاجیتال با ما همراه باشید تا همه چیز درباره تکنولوژی AR یا همان واقعیت افزوده را برایتان توضیح دهیم.

می‌توان در یک جمله گفت که واقعیت افزوده، ترکیب هم‌زمان دنیای واقعی با تصاویر مجازی است، در واقع به کمک واقعیت افزوده علاوه بر عناصر موجود در دنیای واقعی، نمای فیزیک زندۀ دیگری به‌صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم اضافه می‌شود. این تکنولوژی پیشرفته چند لایۀ دیجیتال به دنیای فیزیکی انسان‌ها اضافه می‌کند که این لایه‌ها می‌توانند به ما تصاویر جدیدی از واقعیت ارائه کنند.

در فناوری AR آنچه در اطراف ما وجود دارد توسط سنسورهای کامپیوتری دریافت و پردازش می‌شود. این اطلاعات پردازش شده به کمک رابط تعاملی می‌تواند با عناصر محیط ترکیب شود. شما می‌توانید دنیایی واقعی را مشاهده کنید که با اشیاء سه‌بعدی، داده‌های GPS، هولوگرام، تجسم داده‌ای و… مخلوط شده است. این ترکیب به‌گونه‌ای است که انسان می‌تواند با حواس خود آن را درک کند.

مفهوم وتعریف واقعیت افزوده

واقعیت افزوده(AR)، فناوری است که در آن اشیاء مجازی در يک محیط واقعی و در کنار ساير اشیاء قرار می‌گیرند. اين فناوری به ما کمک می‌کند که با تلفیق رايانش، فناوری نمايش با محیط واقعی، درک بهتری از پديده‌ها داشته باشیم. واقعیت افزوده نسخه پیشرفته‌ای از دنیای فیزیکی واقعی است که با استفاده از عناصر بصری دیجیتال، صدا یا سایر محرک‌های حسی از طریق فناوری به دست می‌آید. این یک روند رو به رشد در میان شرکت‌های فعال درحوزه موبایل و به ویژه برنامه‌های تجاری است. در عصر جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، یکی از اهداف اصلی واقعیت افزوده برجسته کردن ویژگی‌های خاص دنیای فیزیکی، افزایش درک از این ویژگی ها و ایجاد بینش هوشمند و قابل دسترسی است که می‌تواند برای برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی اعمال شود.

بر خلاف واقعیت مجازی (Virtual Reality)، واقعیت افزوده کل محیط واقعی یا با یک محیط مجازی جایگزین نمی کند. AR در واقع در تعامل با محیط واقعی قرار می گیرد و به آن صدا، ویدیو و جلوه های گرافیکی اضافه می کند. ریشه لغت Augmented به augment به معنی افزودن یا بهبود دادن چیزی بر می گردد.

اپلیکیشن های AR می توانند به سادگی یک اعلان متنی یا به پیچیدگی ابزاری برای کمک برای یک انجام عمل جراحی باشند. این اپلیکیشن ها می توانند روی ویژگی های خاصی تمرکز کنند، درک ما را بالا ببرند و اطلاعات مفید و بروز را در اختیار ما قرار دهند.

6 روش مختلف برای تماشای یوتیوب بدون تبلیغ

تفاوت بین واقعیت افزوده  ARو واقعیت مجازیVR

از آن‌جایی که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هر دو بر مبنای تصاویری هستند که کامپیوتر خلق می‌کند بسیاری از افراد این دو را با هم یکی می‌دانند. درحالی‌ که این‌طور نیست. بیایید با دو سوال به این مساله بپردازیم.
واقعیت افزوده چیست؟ آنچه در دنیای واقعی وجود دارد با تصاویر کامپیوتری مخلوط می‌شود و نتیجه در جلوی دیدگان فرد ظاهر خواهد شد.

واقعیت مجازی چیست؟ در واقعیت مجازی هرآنچه می‌بینیم صرفاً تصاویر کامپیوتری است که شامل مدل سازی، کروماکی، ویدیو و انیمیشن ها استفاده شده است.

با اینکه واقعیت مجازی (VR) نیازمند تجهیزات خاص خود می‌باشد، از واقعیت افزوده (AR) می‌توان با ابزارهای ساده‌تری مانند اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای قابل نصب بر روی تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند استفاده نمود که قابلیت افزودن امکانات واقعیت افزوده را دارند. با نصب این نرم‌افزارها، تصاویر توسط دوربین گوشی هوشمند و سایر سنسورها (مانند میکروفون، GPS و...) به عنوان ورودی دنیای واقعی به نرم‌افزار واقعیت افزوده داده می‌شود، سپس پردازش تصویر انجام شده و متناسب با آن، اطلاعات دیجیتالی که می‌تواند تصاویر، صدا و. . . باشد قابل استفاده می‌باشد. علاوه بر آن امکان مشاهده محتوای واقعیت افزوده از طریق هدست‌های AR مانند HoloLens نیز وجود دارد.

در VR کاربر کاملا در یک محیط مجازی زندگی خواهد کرد امّا AR در واقع از محیط واقعی کاربر بهره می برد و به آن محیط واقعی لایه هایی از اطلاعات مجازی را اضافه می کند.
با توجه به اینکه محیط واقعی و محیط مجازی در کنار یکدیگر وجود دارند، کاربران AR محیطی طبیعی و بهبود یافته را تجربه می کنند که در آن از اطلاعات مجازی به عنوان ابزاری برای انجام کار های روزمره استفاده می شود.

مزایا ومعایب VR

مزایا

  1. Virtual reality در بسیاری از حوزه‌ها وارد شده است و با ایجاد یک فضای سه‌بعدی تجربه پرواز، نگاه‌کردن، آزمایش‌کردن و… را برای کاربر فراهم می‌کند.

  2. این فناوری با ایجاد محیط تعاملی در بسیاری از حوزه‌ها مانند آموزش، کار را راحت‌تر می‌کند. علاوه بر آن به کاربران اجازه می‌دهد آزمایش‌های خود را در محیطی مصنوعی انجام دهند.

  3. این فناوری در خلق دنیای واقع‌گرایانه و کشف جهان به کاربر کمک می‌کند و شانس تجربه‌هایی را به بشر می‌دهد که شاید در دنیای واقعی چندان ساده به نظر نرسد. یکی از بهترین نمونه‌های واقعیت مجازی، سفر به قعر اقیانوس‌ها است که استقبال بسیاری از آن شده است.

​معایب

  1. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که Virtual reality اساساً به‌تنهایی ناقص است؛ زیرا انسان به‌صورت ذاتی علاقه دارد در محیطی طبیعی و واقعی قرار بگیرد که VR نمی‌تواند به‌تنهایی یک تجربه طبیعی برای انسان ایجاد کند و به‌دلیل کارکرد آن توانایی غلبه بر دنیای واقعی را ندارد.

  2. این فناوری برای اجرا به ابزار و دستگاه‌های VR نیاز دارد که پرداخت هزینه بالای آن برای برخی از افراد جامعه خیلی آسان نیست.

  3. از کاربران نمی‌توانند برای مدت طولانی و مستمر از این ابزار استفاده کنند؛ زیرا هرکدام از ابزارهای موردنیاز برای این فناوری وزنی دارند و تحمل آن‌ها برای طولانی‌مدت چندان ساده نیست.

  4. اشکال دیگری که گاهی برای این فناوری شمرده می‌شود، این است که برای فعالیت در آن، کاربر هیچ‌گونه ارتباطی با دنیای واقعی ندارد و به‌طور کامل در فضای دیگری قرار می‌گیرد که به هر حال واقعی نیست.

  5. علاوه بر موارد فوق آموزش مهارت‌های گوناگون در محیط VR هرگز نتیجه‌ای مشابه آموزش و کار در دنیای واقعی را ندارد و تضمینی برای موفقیت فردی که وظایف خود را به‌طور کامل در محیط VR انجام داده است، وجود ندارد.

کاربرد واقعیت افزوده

واقعیت افزوده تا حد زیادی در بازی‌ها استفاده شده است اما در زمینه های مختلف  دیگری نیز به کار گرفته شده است. این زمینه ها می تواند شامل کسب و کارها، آموزش، پزشکی و  انواع زمینه های دیگر باشد. اگر از کاربرد آن در بازی‌ها بگذریم، واقعیت افزوده در موارد زیر به کار گرفته شده است:

پزشک و سلامت

واقعیت افزوده می‌تواند در بهبود دقت تجهیزات عمل MRI، جراحی‌های پیچیده و دیگر روش‌های درمانی تأثیرات زیادی بگذارد. یکی از دانشکده‌های پزشکی در کلینیک کلیولند در دانشگاه کیس وسترن رزرو، هدست فناوری AR را در اختیار دانشجویان خود قرار داده است تا این پزشکانِ آینده با مطالعۀ دروس به‌صورت سه‌بعدی داخل بدن انسان را ببینند و بیماری و روش درمان را بیاموزند. تصور کنید چنین پیشرفتی تا چه حد می‌تواند به حفظ جان انسان‌ها و دوری از خطاهای پزشکی کمک کند.

تجارت

در شرایط کسب و کار امروز، خریداران بیش از هر زمان دیگری از تلفن‌های هوشمند خود برای مقایسه قیمت‌ها یا جستجوی اطلاعات بیشتر در مورد محصولاتی که مرور می‌کنند، استفاده خواهند کرد. مارک معروف موتور سیکلت در دنیا، هارلی دیویدسون، با ایجاد یک برنامه AR که خریداران می توانند از آن در فروشگاه استفاده کنند، یکی از نمونه های عالی استفاده یک برند از این روند است. کاربران می‌توانند موتورسیکلت مورد نظر خود را در نمایشگاه مشاهده کنند و آن را با استفاده از برنامه AR سفارشی کنند تا ببینند کدام رنگ و ویژگی را  بیشتر دوست دارند.

معماری

تکنولوژی AR به معماران اجازه می‌دهد مدل‌های دیجیتال خود را در دنیای واقعی ببینند و تغییرات مورد نیاز را با توجه به محیطی که پروژه نهایی قرار است در آن ساخته شود، اعمال نمایند.

در این فناوری حتی با توسعه نرم‌افزارها و ارائه ایده‌های جدید این امکان نیز وجود خواهد داشت که برهم‌کنش نیروها برای محاسبات معماری و شناسایی نقاط مورد نیاز برای ترمیم یا تقویت را شناسایی کرده و به طور کلی قبل از صرف هزینه بسیار و حتی استفاده از پلتفرم‌های شبیه‌ساز، مدل سه بعدی را در ابعادی دید که دید و مفهوم را به نحوی بسیار واقعی و مفیدتر منتقل می‌کند.

طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از سخت‌ترین انتخاب‌ها در فروشگاه تزئینات دکور خانگی انتخاب رنگ وسایل و دیوارها است. با ظهور واقعیت افزوده این مشکل به طور کامل از سر راه برداشته شده است. شما می‌توانید به کمک فناوری AR قبل از اجرای طرح جدید دکوراسیون داخلی را ببینید و در صورت لزوم انتخاب‌هایتان را تغییر دهید. به‌این‌ترتیب ریسک خرید اشتباه را به صفر می‌رسانید.
استفاده از واقعیت افزوده فقط به طراحی دکوراسیون داخلی محدود نمی‌شود. معماران بسیاری برای ساخت‌وساز خود می‌توانند از این فناوری کمک گرفته و طرح نهایی پس از پیاده‌سازی هدست فناوری AR را ملاحظه کنند و در صورت لزوم آن را در همان لحظه تغییر دهند. همچنین مهندسان شهرسازی می‌توانند مدل شهری مدنظر خود را مدل‌سازی کنند و به کمک  نتیجه نهایی را ببینند.
در واقع حال که مهندسان در هر فضایی که قرار است طراحی یا مدل‌سازی یا ساخت و سازی صورت بگیرد می‌توانند قبل از صرف هزینه و منابع ابتدا از نتیجۀ نهایی آن اطمینان یابند و سپس دست‌به‌کار شوند.

لجستیک

AR فرصت‌های مختلفی را برای افزایش کارایی و صرفه جویی در هزینه بسیاری از زمینه‌های تدارکات تجاری ارائه می‌دهد.  این بخش شامل حمل و نقل، انبارداری و بهینه‌سازی مسیر است. ‌‌‌شرکت حمل و نقل DHL قبلاً عینک‌های هوشمند AR را در برخی از انبارهای خود پیاده سازی کرده است، جایی که لنزها برای یافتن و انتخاب کالای خاصی که باید حمل شود،‌کوتاه‌ترین مسیر درون انبار را به کارگران نشان می‌دهد.

انواع واقعیت افزوده در اپلیکیشن ها

1-مبتی بر نشانگر(Marker-based AR)

آیا دقت کرده‌اید که وقتی دوربین روی نقطه‌ی خاصی از تصویر فوکوس نمی‌کند، شی سه بعدی مجازی به درستی نمایش داده نمی‌شود؟ در این نوع AR دوربین به طور مداوم ورودی را اسکن می‌کند تا مادامی که علامتی برای تشخیص الگوی تصویر برای ایجاد هندسه‌ی آن در نظر بگیرد. سیستم تشخیص تصویر AR مبتنی بر نشانگر از چندین ماژول مانند دوربین، ثبت تصویر، پردازش تصویر، رندر و همچنین ردیابی نشانگر تشکیل شده است. امروزه AR مبتنی بر نشانگر از طریق فیلترهای اینستاگرام، فیس‌بوک و اسنپ‌چت و بازی‌هایی مانند پوکمون گو قابل تجربه است.

2-واقعیت افزوده بدون نشانگر (Markerless AR)

به این مدل مدل موقعیت محور نیز می گویند. در این مدل نشانگری وجود ندارد و دستگاه علاوه بر به کارگیری دوربین، جی پی اس، قطب نما، شتاب سنج و اینگونه از سنسور ها را نیز به کار میگیرد و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورده و پردازش می کند. از این مدل برای مسیریابی و بازیهایی مانند Pokemon Go و فروشگاه مبل و … استفاده میشود.

۳-واقعیت افزوده مبتنی بر نورافکنی(Projection Augmented Reality)

در این مدل پرژکتورها نقش مهمی دارند. اجسامی مجازی به وسیله‌ی این پرژکتور‌ها بر روی اجسام واقعی تابیده می‌شوند، که این پرژکتور ها دارای سنسور و پردازنده هستند و میتوانند از محیط واقعی نیز حرکت های دست را تشخیص داده و اطلاعاتی رو دریافت کنند و بر روی جسم مجازی تولید شده،پردازشی انجام دهند. 

 هولوگرام هایی که در فیلم های علمی تخیلی مانند جنگ ستارگان می بینید همه از این نوع AR هستند.یکی دیگر از برنامه های جالب پروژکشن مبتنی بر واقعیت افزوده از تکنولوژی لیزر پلاسما برای طراحی یک هولوگرام سه بعدی (۳D) تعاملی به داخل هوا استفاده می کند.

4-واقعیت افزوده بر پایه‌ی قرارگیری چیزی بر روی چیزی دیگر(Superimposition Based Augmented Reality)

این نوع یکی از مهمترین انواع این تکنولوژی است؛ درست جایی که شناخت اجسام نقشی مهم را ایفا می‌کند.در این مدل، تصویر افزوده شده‌ی مجازی، میتواند به طور کلی جایگزین تصویر حقیقی باشد و یا بخشی از آن باشد.برای مثال این مدل در زمینه‌ پزشکی پرکاربرد است و یک پزشک بدین وسیله میتواند بیماران را به طور کامل معاینه کند و بهترین درمان را به آن‌ها ارائه‌ دهد.این مدل کاربردی دیکر نیز در زمینه‌ی نظامی دارد و میتواند نگاهی چندگانه از هدف‌ها را بدون پیچیدگی‌ای به ما ارائه دهد. یا عاشقان تاریخ میتوانند به رازهای مخفی درون عکس‌های قدیمی پی ببرند. و …

برنامه ar zone چیست

نرم افزار AR Zone ویژگی های مرتبط با واقعیت افزوده مانند AR Emoji و AR Doodle را در اختیار کاربران موبایل سامسونگ قرار می دهد. اپلیکیشن AR Zone به کاربران این امکان را می دهد که یک ویژگی را انتخاب کنند و عکس ها یا ویدیوهای سرگرم کننده بگیرند. این برنامه کمک می‌کند تا کاربران، رابط کاربری بهتری را تجربه کنند. در زیر تمامی ویژگی های ارائه شده توسط اپلیکیشن AR Zone سامسونگ آورده شده است:

– دوربین AR Emoji: کاربر می‌تواند یک «اموجی من» درست کند که شبیه به خوش باشد. همچنین می توانید با استفاده از My Emojis عکس بگیرید و فیلم ضبط کنید.

– استیکرهای AR Emoji: کاربر می‌تواند استیکرهای کاراکتر خود را ایجاد کند.

– استودیوی AR Emoji: همچنین می‌توانید «اموجی من» را ویرایش یا تزئین کنید و استیکرهای «اموجی من» خود را ایجاد کنید.

– AR Doodle: کاربران همچنین می توانند ویدیوهای سرگرم کننده را با نقاشی روی صورت یا هر جای دیگری ضبط کنند.

– Deco Pic: جدای از همه اینها، می توان با استیکرهای مختلف ایجاد شده توسط آنها در برنامه، عکس یا فیلم گرفت.

– اندازه گیری سریع: کاربر به راحتی می تواند اندازه و فاصله سوژه را به سرعت اندازه گیری کند که یکی از هیجان انگیزترین ویژگی های برنامه AR Zone موبایل‌های سامسونگ است.

نتیجه‌گیری

واقعیت افزوده تکنولوژی جدیدی است که در آینده‌ای نزدیک فراگیر می‌شود و می‌تواند زندگی انسان را به کلی تغییر دهد. از آنجا که این تکنولوژی به راحتی و بسیار ارزان حتی با گوشی همراه می‌تواند در اختیار همگان قرار گیرد، آشنایی با این تکنولوژی یک ضرورت به حساب می‌آید. به خصوص برای کسب و کارهای مختلف در ایران زیرا می‌توانند با استفاده از واقعیت افزوده کسب و کار خود را متحول کرده و از رقبای خود پیشی بگیرند چون افراد بسیار کمی در ایران به فکر استفاده از واقعیت افزوده برای شرکت یا تجارت خود هستند پس توصیه می‌کنیم زودتر شروع کنید تا بتوانید شاهد موفقیت کسب و کار خود باشید.

Inline