بستن جست و جو

مکالمه های انقلابی با هوش مصنوعی(ChatGPT)

در سال های اخیر،هوش مصنوعی در تغییر و تحول صنعت های مختلف و مکم به زندگی روزمره ما پیشرفت قابل چشمگیری داشته است یکی از پیشرفت های و نوآوری ها در زمینه هوش مصنوعی Chat GPT,(artificial intelligence) ،یک مدل زبانی (Language model) توسعه داده شده شرکت Open AI ،است.ChatGPT که بر پایه ساختاری Gpt-3.5 است انقلابی در تعامل و محاوره با هوش مصنوعی ایجاد کرده است.
در این مقاله قصد داریم در کنارهم قابلیت و ویژگی های تاثیرگذارChatGPT در شکل دهی برقراری ارتباط در اینده بپردازیم.با زاجی مگ همراه باشید.

ChatGPT توسط چه کسی ساخته شد؟

 ChatGPT توسط OpenAI که یه شرکت تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی است،ساخته شده است.این شرکت ChatGPT را در 20 نوامبر سال 2022 راه اندازی کرد. توسعه ChatGPT شامل ترکیبی از تکنیک‌های یادگیری تحت نظارت و تقویتی بوده و با مربیان انسانی که هم کاربر و هم دستیار هوش مصنوعی انجام شده است. تلاش مشترک تیم OpenAI و مربیان منجر به ایجاد این چت بات هوش مصنوعی پیشرفته شده است که می‌تواند در مکالمات انسان‌ مانند شرکت کند و پاسخ‌های روشنگرانه‌ای به سوالات کاربران ارائه دهد.

مفهوم دقیق ChatGPT

اساساً،ChatGPT یک چت‌بات (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند هر سوالی را جواب دهد. اصطلاح GPT مخفف Generative Pre-trained Transformer به معنای ترانسفورماتور از پیش آموزش داده شده مولد است. در این اصطلاح “تولید کننده” به توانایی مدل برای تولید متن اشاره دارد و “پیش آموزش داده شده” نشان می دهد که مدل قبل از تنظیم دقیق برای کارهای خاص، روی یک مجموعه داده بزرگ آموزش داده شده استربات پاسخگوی ChatGPT می‌تواند مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی را حل کند، همچنین مطالب وبلاگی تولید کند، متن آهنگ بسازد، صفحات HTML ایجاد کند و سایر مواردی از این دست را انجام دهد.

تاریخچه ChatGPT

گسترش و توسعه ChatGPT از سال 2018 با انتشار اولین نسخه،Gpt-1  وبعد از آن  Gpt-2 در سال 2019 و Gpt-3 در سال 2020 اغاز شد.انتشار هر نسخه بهبودی بر نسخه قبل بود که در حال حاضر Gpt-3  پیشرفته ترین و پراستفاده ترین نسخه تا به کنون می باشد.این نسخه روی یک مجموعه داده 45 ترابایتی از متن که قادر به فهمیدن و به وجود اوردن زبان انسان گونه در مجموعه ای گسترده از محتوا می باشد ،پیاده سازی شده است.

6 روش مختلف برای تماشای یوتیوب بدون تبلیغ

نحوه استفاده از ChatGPT 

دسترسی پیدا کردن به ChatGPT ساده است (البته نه برای کاربران داخل ایران)در حال حاضر ChatGPT نسخه ۳.۵ به رایگان برای همه از طریق ثبت‌نام در دسترس قرار دارد. اگرچه برای کاربران داخل ایران (که شماره تلفن همراه آن‌ها مربوط به کشور ایران است) در حال حاضر ظاهراً به دلیل تحریم‌ها امکان ثبت‌نام وجود ندارد، مگر آنکه به نوعی بتوانیم از شماره تلفن دیگری (مثل شماره‌های مجازی) استفاده کنیم. فقط کافیست که از طریق مرورگر دسکتاپ یا موبایل خود وارد آدرس Chat.openai.com شوید و بعد از گذراندن مراحل ثبتنام و وارد کردن شماره مجازی، اکانت ChatGPT شما ساخته می‌شود.

اگر پیش از این اکانتی در سایت OpenAI نساخته‌اید، باید در این مرحله ثبت‌نام کنید و اگر قبلاً ثبت‌نام کرده‌اید، لازم است پیش از اینکه بتوانید از ChatGPT استفاده کنید، وارد حساب کاربری خود در OpenAI شوید.

برای استفاده از Chat GPT نیازی به هیچ دانش فنی وجود ندارد. در عوض، تمام آنچه باید انجام دهید این است که به گونه‌ای طبیعی و محاوره‌ای شروع به پرسیدن سوال از ChatGPT کنید.

کاربرد و ویژگی های ChatGPT

اکنون که به خوبی با مفهوم و ماهیت چت جی پی تی ChatGPT آشنا شدید می‌توانید کاربردهای این فناوری را بهتر درک کرده و بدانید که چرا طرفداران این چت بات همواره در حال افزایش‌اند. شما می‌توانید سوالات خود را از این بات بپرسید و جواب‌های صحیحی دریافت کنید برای مثال:

  • دانشجویان و دانش آموزان می‌توانند برای نوشتن مقالات خود از این چت بات کمک بگیرند.

  • این برنامه می‌تواند کدنویسی سایت شما را انجام دهد و ازپس رفع مشکلات برنامه نویسی برآید.

  • پاسخگویی به سوالات پزشکی و دریافت راهنمایی و مشاوره با متخصصین لازم از دیگر قابلیت‌های این چت بات است.

  • کاربران می‌توانند از ChatGPT برای نامگذاری کتاب، مقاله، شرکت، موسسه یا حتی حیوانات خانگی به کمک بگیرند. این چت بات نام‌های پیشنهادی زیادی دارد که قابل تأمل است.

  • توانایی تکمیل جملات ناقص یکی دیگر از کاربردهای آن است. شما می‌توانید یک جمله ناتمام را به این برنامه بگویید تا آن را با مجموعه اطلاعات خود کامل نماید.

دیگر کاربرد ChatGPT

پاسخ به سوالات

ChatGPT قادر به این است که همانند دیگر چت بات ها به سوالات مختلف پاسخ دهد.با این وجود،با لحن های مختلف و فن بیان افکار و ایده های پیچده ای را منتقل کند.علاوه بر این،به تحقیق و جستجوی افراد همانند ماشین جستجو و یا دستیار مجازی پاسخ می دهد.

تولید متن

متن ایجاد شده توسط ChatGPT ممکن است به سبک انسان گونه نزدیک باشد.نوشته ها و تولید محتوا می توانند از این ویژگی بهره مند شوند

ترجمه زبان

Chat GPT  میتواند به عنوان یک ابزار تنظیم شده برای ترجمه زبان در امور مشتریان و برنامه های یک چت بات،استفاده شود

جایگزینی برای سرچ گوگل

نداشتن محدودیت برای پاسخگویی به سوالات ChatGPT را به یک رقیب بالقوه برای جایگزینی سرچ گوگل و رقابت با دیگر چت بات ها تبدیل میکند.

نتیجه گیری

میان بحث برنامه های یک چت بات،ChatGPT  در ایجاد محتوای انسان گونه همانند یک مدل زبانی(Language Model) سرسخت عمل میکند.به هر حال اگر به صورت درست از این ابزار استفاده نشود نه تنها با جایگزینی افکار انسان کمک نمیکند بلکه در مواردی میتواند محتوای توهین امیز و یا متعصبانه تولید کند.



 

Inline