بستن جست و جو

هدفون و هندزفری خرابتو تعمیر کن !

هدفون و هندزفری به یکی از وسایل مهم و ضروری تبدیل شده‌اند و روزانه بسیاری از مردم برای گوش کردن به موسیقی یا مکالمه کردن از آن‌ها استفاده می‌کنند؛‌ اما این وسیله کاربردی بسیار ظریف هستند و اگر به درستی از آن‌ها استفاده نکنید ممکن است بسیار زودتر از موعد خراب شوند. هدفون در دو مدل با سیم و بی سیم تولید می‌شوند و هر کدام مزیت و معایب خودشان را دارند. عمده‌ترین مشکلات هندزفری‌های سیمی، قطع شدن سیم است و هندزفری‌های بی سیم اغلب با مشکلات باتری و نگه داشتن شارژ مواجه می‌شوند. در این مقاله با زاجیتال برای آشنایی با چند روش کاربردی و خانگی تعمیر هدفون همراه شو

توجه: قبل از اقدام نسبت به داشتن ابزار و لوازم مورد نیاز اطمینان حاصل کنید و زاجیتال مسئولیتی در قبال خرابی‌های ناشی از اشتباه‌های فردی و نداشتن مهارت قبول نمی‌کند.

لوازم مورد نیاز برای تعمیر هدفون و هندزفری

• چسب برق
• محافظ سیم
• سیم کش
• قیچی یا سیم قطع کن
• هویه
• روغن لحیم

جهت مشاهده بهترین هدفون های ایربادی زیر 1 میلیون تومان کلیک کنید

عیب یابی هدفون و هندزفری

مهم‌ترین قدم و اولین قدم برای تعمیر هدفون عیب یابی است. راحت‌ترین کار برای عیب یابی وصل کردن هندزفری یا هدفون به گوشی موبایل خواهد بود. برای شروع پیشنهاد می‌شود هدفون دیگری به دستگاه خود متصل کنید تا از سالم بودن وسیله خود آگاه شوید؛ اگر با وصل کردن هدفون دیگری نیز صدایی دریافت نکردید به احتمال زیاد جک 3.5 میلی‌متری شما ایراد پیدا کرده است. در بعضی از مواقع به دلیل مطلوب نبودن کیفیت فایل‌های صوتی ممکن است صدا را به همراه نویز دریافت کنید؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که چندین فایل صوتی پخش کنید تا از خراب بودن هدفون خود مطمئن شوید. در ادامه مشکلات و خرابی‌ های هدفون و هندزفری خواهیم پرداخت و روش‌های برطرف کردن این مشکلات را نیز مطرح خواهیم کرد.


شنیدن نویز یا اختلال در پخش

یکی از شایع‌ترین ایراداتی که ممکن است بسیاری از کاربران با آن مواجه شوند، شنیدن نویز و اختلال‌ هنگام پخش موسیقی است و این مشکل می‌تواند به علت‌های مختلفی باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

• ضربه‌های فیزیکی: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث بروز مشکلات و خراب شدن هدفون می‌شود و می‌تواند روی سلامت دستگاه تاثیر مستقیم بگذارد آسیب‌های فیزیکی است که شامل افتادن از ارتفاع، تحت فشار قرار گرفتن و دیگر موارد می‌شود.
• پخش موسیقی با حداکثر حجم صدا: گوش کردن به موسیقی با صدای بلند نه تنها سلامت شنوایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه درایورهای هدفون نیز تحت فشار می‌گذارد.
• قدرت بالای آمپلی‌فایر: آمپلی‌فایرهای هدفون‌ها باعث افزایش قدرت در خروجی هدفون‌ها می‌شوند؛ در صورتی که از تنظیمات اشتباهی استفاده کرده یا نیروی بیش از حدی به درایورهای وارد کنید می‌تواند باعث خرابی درایورها شود.
• نفوذ گرد و غبار: مانند تمامی دستگاه‌های الکترونیکی،‌ نیاز دارید که هدفون‌هایتان را هر چند وقت یک بار گردگیری کنید؛ نفوذ غبار می‌تواند در کیفیت خروجی هدفون تاثیر گذار باشد.

 

چگونه درایورهای هدفون را تعویض کنیم؟

با توجه به موارد گفته شده در بالا اگر درایور هدفون‌های شما دچار مشکل شده است، پیشنهاد می‌کنیم که قطعه مشکل پیدا کرده را تعویض کنید. همچنین توجه داشته باشید که تعمیر برخی از هدفون‌ها نیاز به دانش و مهارت دارد و در صورتی که مهارت کافی در تعمیر یا استفاده از ابزار را ندارید به فردی متخصص مراجعه کنید. اکنون در ادامه نحوه تعویض درایورهای هدفون توضیح خواهیم داد.



1. تمامی سیم‌ها و منبع تغذیه خارجی از هدفون جدا کنید
2. سری هدفون خود را جدا کرده سپس با استفاده پیچ گوشتی مناسب پیچ‌های هدفون را باز کنید.
3. با استفاده از هویه اتصالات روی اسپیکر خراب را جدا کنید.

4. اسپیکر جدید را جایگزین نمونه خراب کنید و تمامی قطعات در جای خود قرار دهید.

برطرف کردن عدم پخش صدا از هندزفری بلوتوثی

احتملا برای شما پیش آمده وقتی هندزفری بلوتوثی خود را به گوشیتان متصل می‌کنید متوجه می‌شوید که صدایی از آن پخش نمی‌شود. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به شرح زیر است:

• تنظیمات منبع صدا: اعمال کردن برخی از تنظیمات می‌تواند روی خروجی و کیفیت صدا تاثیرگذار باشد، شما می‌توانید این تنظیمات را بازگردانی کنید تا مشکل عدم پخش صدا برطرف شود.
• آپدیت بودن درایور: در صورتی که درایور صدا و بلوتوث دستگاه شما به‌روز نباشد، می‌تواند روی کیفیت صدا و نحوه پخش صدا تاثیر بگذارد. البته در برخی مواقع این مشکل باعث بروز ایرادهایی نظیر پخش نشدن صدا از هندزفری می‌شود.

چگونه مشکل پخش نشدن صدا از هندزفری بلوتوثی را برطرف کنیم؟

قبل از اقدام به هرکاری پیشنهاد می‌کنیم که هندزفری‌ خود را کاملا ریست کنید تا مشکلات نرم افزاری آن برطرف شود. برای ریست کردن هندزفری بلوتوثی مراحل زیر را دنبال کنید:

1. کلید پاور روی کیس شارژ یا خود هندزفری را نگه‌دارید.
2. تا زمانی‌که نشانگر LED شروع به چشمک زدن می‌کند کلید پاور را فشار دهید.
3. هندزفری شما کاملا ریست شده است و می‌توانید از آن استفاده کنید

رفع مشکل تاخیر در پخش موسیقی در هندزفری های بلوتوثی

وجود تاخیر در انتقال صدا هنگام تماشا کردن ویدیو یا فیلم می‌تواند آزار دهنده باشد و این مسئله یکی از شایع‌ترین مشکلات در هندزفری های بلوتوثی به‌شمار می‌رود. وجود تاخیر در انتقال صدا می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه به بازگو کردن آن‌ها می‌پردازیم.

• کدک‌های صوتی اشتباه: کدک‌های صوتی الگوریتم و نرم افزارهایی هستند که با فشرده سازی و کدگذاری، انتقال محتوای صوتی را بین دستگاه شما و هندزفری بلوتوثی فراهم می‌کند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از هندزفری یا هدفون‌هایی استفاده کنید که از کدک‌های AptX، AptX HD یا LDAC پشتیبانی کند. پشتیبانی از کدک‌های نامناسب یا اشتباه می‌تواند در بسیاری از مواقع روی کیفیت شنیداری شما اثر گذار باشد.


• عدم تطابق ورژن‌های بلوتوث: تطابق نداشتن نسخه‌های بلوتوث بین دستگاه و هندزفری باعث به‌وجود آمدن تاخیر می‌شود؛ برای مثال اگر گوشی شما از بلوتوث نسخه 4.1 و هندزفری از بلوتوث نسخه 5.0 پشتیبانی کند، این عدم تطبیق می‌تواند روی میزان تاخیر یا Latency موثر باشد.

روش برطرف کردن تاخیر در هندزفری بلوتوثی

1. از هدفون و هندزفری استفاده کنید که کدک‌های آن توسط پخش کننده صدا و دستگاهتان پشتیبانی شود.
2. مطمئن شوید که پروفایل‌های صوتی بلوتوث هدفون و منبع آن مطابقت دارند.

شنیده شدن نویز ثابت (Static Noise)درهدفون های بی سیم

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که هنگام استفاده از هدفون های بی سیم بسیاری از افراد مواجه می‌شوند شنیدن نویز ثابت هنگام پخش موسیقی است. این مشکل می‌تواند به سه دلیل رخ دهد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

• تنظیمات نامناسب: اگر تنظیمات مناسبی نداشته باشید ممکن است هنگام استفاده از هدفون نویزهایی بشنوید. بهتر است که دستگاه خود را آپدیت کنید یا برخی از تنظیمات را به حالت اولیه برگردانید.
• عدم اتصال صحیح: یکی از دلایلی که باعث می‌شود هنگام استفاده کردن از هدفون بی سیم، نویزی را احساس کنید، عدم اتصال صحیح میان دستگاه و هدفون است. وجود مانع فیزیکی یا فاصله بیش از اندازه میان هدفون و گوشی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در شنیدن باشد.
• اسپیکرهای آسیب دیده: همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم اگر اسپیکرهای هدفون آسیب دیده باشد می‌تواند منجر به شنیدن نویز شود.

روش برطرف کردن نویز ثابت در هدفون های بی سیم

ابتدا پیشنهاد می‌کنیم مشکلات فیزیکی را بررسی و از سالم بودن هدفون‌ اطمینان حاصل کنید. در صورت مطمئن بودن از سلامت فیزیکی هدفون مراحل زیر را دنبال کنید:

1. جک هدفون و هدفون را تمیز کنید.
2. فاصله خود را میان فرستنده و گیرنده کم کنید تا مانعی هنگام دریافت صدا وجود نداشته باشد.

ایراد کار کردن یکی از هندزفری ها

از شایع‌ترین مشکلات هندزفری های بی سیم و با سیم را می‌توان پخش شدن صدا از یک سمت دانست. این ایراد به دو دلیل می‌تواند رخ دهد که آن را در زیر بازگو کرده‌ایم.



• تنظیمات نامناسب صدا: اعمال کردن برخی از تنظیمات می‌تواند روی وضعیت پخش صدا تاثیر گذار باشد که باعث پخش شدن صدا از یک سمت هدفون می‌شود.
• سیم آسیب دیده: در صورت رخ دادن اتصال کوتاه یا قطعی در سیم هدفون می‌تواند منجر به پخش صدا از یک سمت شود.

روش رفع مشکل پخش صدا از یک گوشی هدفون

در برخی از مواقع ایراد پخش صدا از یک گوشی هدفون می‌تواند از سوی پخش کننده باشد که با استفاده از راهکار زیر می‌توانید آن را برطرف کنید.

1. هدفون را به وسیله‌ای دیگر وصل کنید تا از سالم بودن جک هدفون خود مطمئن شوید.
2. اگر از هندزفری‌های بلوتوثی و بی سیم استفاده می‌کنید، هندزفری خود را ریست کرده و دوباره به گوشی خود وصل کنید.

مشکل خم شدن جک هدفون

 همانطور که بالاتر نیز مشاهده کردید، آسیب‌های فیزیکی می‌تواند روی کیفیت و نحوه پخش صدا تاثیر بگذارد. جک هدفون یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این وسیله محبوب به حساب می‌آید که در صورت آسیب دیدن می‌تواند باعث ایجاد تداخل شود. اگر جک هدفون شما خم شده است نیازی به خرید هندزفری جدید ندارید و با استفاده از راهکار زیر می‌توانید جک هندزفری خود را تعمیر کنید.

1. از دو انبر کوچک برای نگه داشتن جک هدفون و دیگری برای صاف کردن قسمت خم شده استفاده کنید.
2. به آرامی با انبر خلاف جهت قسمت خم شده نیرو وارد کنید تا صاف شود و به حالت اولیه برگردد.
3. با استفاده از خط کش میزان صاف یا کج بودن جک را بررسی کنید.

نکته: توجه داشته باشید که جک هندزفری قطعه‌ای بسیار ظریف و حساس است و در صورتی که فشار ناگهانی یا بیش از حد به آن وارد کنید، ممکن است بشکند؛ پس هنگام انجام این کار احتیاط کنید.

تعمیر سیم هندزفری با استفاده از لحیم

در پاراگراف‌های بالاتر به مشکلات شایع میان هندزفری و هدفون‌ و راه حل‌های آن پرداختیم و در ادامه نیز قصد داریم نحوه تعمیر سیم هندزفری را آموزش دهیم. برای عیب یابی دقیق محل قطعی سیم می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید. در صورت نبودن مولتی متر با چرخاندن و تست کردن سیم به‌صورت آزمون و خطا نیز این فرایند امکان پذیر است. بعد از پیدا کردن محل قطعی سیم مراحل زیر را دنبال کنید.
1. با استفاده از سیم چین محل قطعی سیم را ببرید و بعد از روکش آن را نیز بردارید.

2. در صورتی که قطعی مشاهده کردید با استفاده از هویه می‌توانید سیم‌ها را به یکدیگر لحیم کنید در غیر این‌صورت سه سیم که معمولا به رنگ‌های قرمز، سبز و مسی یا طلایی هستند به چشم می‌خورند که باید از همدیگر جدا شوند؛ سیم مشکی یا طلایی برای اتصال به زمین، سیم قرمز گوش سمت راست و سیم سفید یا سبز برای گوش سمت چپ است.
3. هر رنگ را به قسمت بریده شده بپیچدانید سپس آن‌ها را با هویه به یکدیگر لحیم کنید.

نکته: این سیم‌ها به دلیل نازک و ظریف بودن بسیار حساس هستند و اگر هویه برای مدت طولانی روی آ‌ن‌ها قرار بگیرد باعث سوختن و خراب شدن می‌شود.

4. بعد از لحیم کاری مدتی منتظر بمانید تا محل اتصال سرد شود و بعد از روی سیم‌ها را با چسب برق و عایق کابل بپوشانید.

تعمیر جک هندزفری بدون لحیم

اگر به دستگاه هویه دسترسی یا آشنایی ندارید، می‌توانید از روشی که در ادامه آن را بازگو می‌کنیم استفاده کنید. البته این روش پیشنهادی ما نیست و ممکن است که هندزفری هنگام فرایند تعمیر به‌طور کامل خراب شود. برای آشنایی با روش تعمیر سیم هندزفری بدون لحیم کاری مراحل زیر را دنبال کنید:

1. سیم را در فاصله تقریبی 7 سانتی‌متری از جک برش دهید.
2. با استفاده از سیم چین یا کاتر محل بریدگی را باز کرده تا بتوانید سیم‌ها را از یکدیگر جدا کنید. توجه داشته باشید که آسیبی به سیم‌ها وارد نشود.
3. بخش بریده شده را با استفاده از فندک بسوزانید تا بتوانید به سیم‌ها را جداکنید.
4. هر سیم را مطابق رنگ خود به بخش پریده شده بپیچانید
5. در آخر نیز محل سیم‌های متصل شده را چسب بزنید و عایق کاری کنید تا رنگ‌های ناهماهنگ با یکدیگر تماس نداشته باشند و روی آن‌ها را با استفاده از چسب برق بپوشانید.

سخن آخر

هندزفری و هدفون‌ها یکی از وسیله‌های پرکاربرد محسوب می‌شوند و روزانه مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. همین استفاده‌های مداوم باعث می‌شود که این وسیله بسیار زود دچار خرابی و مشکل شوند. البته برخی از این مشکلات می‌تواند نرم افزاری بوده و راهکاری‌های ساده‌تری نیز داشته باشد.

در این مقاله به معرفی راهکاری ساده و کارآمد برای رفع مشکلات هندزفری‌ و هدفون‌ها پرداختیم. اگر با استفاده از روش‌های بالا نتوانستید هندزفری خود را تعمیر کنید، پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید هندزفری جدید باشید. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. همچنین می‌توانید پیشنهادها و نظرات خود را در قالب کامنت برایمان بنویسید.

پرسش‌های متداول

مشکل پخش صدا از یک گوش هندزفری بی سیم را چگونه برطرف کنم؟

ایراد پخش صدا از یک گوش هندزفری بلوتوثی را می‌توان به دو روش برطرف کرد که می‌توانید از متن زیر کمک بگیرید:
1. ممکن است باتری گوشی هندزفری به اتمام رسیده باشد؛ در نتیجه هندزفری خود را یکبار کامل شارژ کنید.
2. هندزفری خود را ریست کنید که برای انجام این کار باید هر دو گوشی را داخل کیس شارژ بگذارید سپس کلید پاور تا زمانی نگه‌دارید که چراغ‌های آن چشمک بزند. در آخر هندزفری را به گوشی خود متصل کنید.


آیا هندزفری سیمی قابل تعمیر است؟

بله. تمامی وسایل الکترونیکی قابلیت تعمیر دارند؛ ولی این فرآیند می‌تواند با توجه به پیچیدگی سخت افزاری متفاوت باشد و هندزفری های سیمی نیز از این قاعده پیروی می‌کنند.


جک هدفونم خم شده چگونه آن را درست کنم؟

با استفاده از دو انبر به راحتی می‌توانید جک هدفونتان را تعمیر کنید. ابتدا با یک انبر جک نگه دارید سپس با انبر دیگر به آرامی در خلاف جهت محل خم شده فشار وارد کنید تا صاف شود.

Inline