بستن جست و جو

سونی از PS5 پرو با قیمت ۷۰۰ دلار رونمایی کرد

سونی از PS5 پرو که دارای پردازنده گرافیکی بزرگ‌تر، رهگیری پرتو پیشرفته و ارتقاء تصویر با هوش مصنوعی است, با قیمت ۷۰۰ دلار رونمایی کرد

PS5 پرو به‌صورت رسمی معرفی شد. پس از ماه‌ها شایعات، سونی طی یک ارائه فنی ویژه از نسخه قدرتمندتر کنسول PS5 رونمایی کرد. مارک سرنی، معمار اصلی کنسول PS5، اعلام کرد که PS5 پرو در سه زمینه اصلی نسبت به نسخه اصلی بهبود یافته است: پردازنده گرافیکی بزرگ‌تر، رهگیری پرتو پیشرفته و ارتقاء تصویر با هوش مصنوعی سفارشی.

PS5 پرو در تاریخ ۷ نوامبر با قیمت ۶۹۹.۹۹ دلار عرضه خواهد شد و طبق شایعات اخیر، ظاهری مشابه نسخه باریک PS5 دارد. این کنسول دارای سه خط در کنار است و بدون درایو دیسک عرضه می‌شود. کاربران می‌توانند درایو دیسک بلوری 4K را به‌صورت جداگانه خریداری کرده و پوشش‌های اختیاری برای کنسول را نیز تهیه کنند.

"این قدرتمندترین کنسولی است که تاکنون ساخته‌ایم"، مارک سرنی می‌گوید. به گفته سرنی، ارتقاء سخت‌افزاری در PS5 پرو منجر به رندر ۴۵ درصد سریع‌تر خواهد شد و بهبودهایی در جزئیات برخی بازی‌ها و نرخ فریم‌ها ایجاد می‌کند. یکی از دلایل اصلی معرفی PS5 پرو این است که بازیکنان این کنسول نیازی به انتخاب بین حالت عملکرد و حالت کیفیت نداشته باشند. سرنی می‌گوید: "حدود سه‌چهارم مواقع بازیکنان حالت عملکرد را انتخاب می‌کنند."

سونی پردازنده گرافیکی داخل PS5 پرو را با ۶۷ درصد واحد پردازشی بیشتر نسبت به کنسول PS5 فعلی ارتقا داده و حافظه آن نیز ۲۸ درصد سریع‌تر شده است. این تغییرات در مجموع منجر به رندر ۴۵ درصد سریع‌تر بازی‌ها و بهبود نرخ فریم‌ها می‌شود، بدون اینکه کیفیت بصری بازی‌ها کاهش یابد.

این قدرت اضافی باید به بهبود بازی‌های دارای رهگیری پرتو نیز کمک کند. سونی اشاره کرده است که توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود "پرتوها را با سرعتی دو برابر و گاهی سه برابر کنسول فعلی PS5" منتشر کنند.

PS5 پرو همچنین شامل ویژگی جدید سونی به نام PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) است که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود. این ویژگی در واقع یک تکنیک ارتقاء تصویر است که مشابه با فناوری DLSS انویدیا یا FSR شرکت AMD برای بهبود نرخ فریم و کیفیت تصویر در بازی‌های پلی‌استیشن عمل می‌کند. فناوری سفارشی PSSR برای جایگزینی روش‌های موجود ضدپالایش زمانی (TAA) یا ارتقاء تصویر بازی‌ها طراحی شده است.

سرنی به‌طور مختصر چند بازی را که روی PS5 پرو اجرا می‌شدند، از جمله The Last of Us Part II با جزئیات بیشتر در حالی که همچنان به نرخ ۶۰ فریم در ثانیه هدف‌گذاری شده بود، به نمایش گذاشت. این بازی در حالت کیفیت روی PS5 به نرخ ۳۰ فریم محدود بود. هدف سونی از دستیابی به گرافیکی مشابه حالت کیفیت با نرخ فریم بالا، در بازی‌هایی مانند Spider-Man 2 و Ratchet & Clank: Rift Apart نیز قابل مشاهده خواهد بود.

سونی همچنین گزینه‌ای به نام "Game Boost" را برای PS5 پرو معرفی کرده که شامل بیش از ۸,۵۰۰ بازی سازگار با PS4 خواهد شد. هیدئاکی نیشینو، مدیرعامل گروه پلتفرم سونی اینتراکتیو انترتینمنت، می‌گوید: "این ویژگی ممکن است عملکرد بازی‌های پشتیبانی‌شده PS4 و PS5 را تثبیت یا بهبود بخشد." همچنین کیفیت تصویر بهبودیافته برای بازی‌های PS4 نیز در دسترس است تا وضوح تصویر را در برخی از بازی‌های PS4 ارتقا دهد.

کنسول PS5 پرو همچنین از اتصال Wi-Fi 7، VRR (نرخ تازه‌سازی متغیر) و رزولوشن‌های 8K پشتیبانی می‌کند. به گفته اسکات استاین از CNET، که تجربه اولیه‌ای با این کنسول داشته، PS5 پرو اکنون دارای یک درایو SSD با ظرفیت ۲ ترابایت است و یکی از پورت‌های USB-A پشت کنسول با یک پورت USB-C اضافی جایگزین شده است. این کنسول همچنان یک شکاف SSD اضافی برای افزایش حافظه نیز خواهد داشت.

بازی‌ها نیاز به به‌روزرسانی خواهند داشت تا از ویژگی‌های PS5 پرو بهره‌مند شوند. سونی اعلام کرده است که توسعه‌دهندگان در حال آماده‌سازی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری رایگان برای عناوین موجود هستند که به عنوان بازی‌های "PS5 Pro Enhanced" برچسب‌گذاری خواهند شد. طبق گزارش CNET، تا زمان عرضه PS5 پرو در ۷ نوامبر، حدود ۵۰ بازی با این ویژگی آماده خواهند بود.

از اولین بازی‌های PS5 Pro Enhanced می‌توان به Alan Wake 2، Assassin’s Creed Shadows، Demon’s Souls، Dragon’s Dogma 2، Final Fantasy 7 Rebirth، Gran Turismo 7، Hogwarts Legacy، Horizon Forbidden West، Marvel’s Spider-Man 2، Ratchet & Clank: Rift Apart، The Crew Motorfest، The First Descendant و The Last of Us Part II Remastered اشاره کرد.

در میان اولین دسته از عناوین PS5 Pro، بیشتر بازی‌ها اکنون تنها با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60fps عرضه خواهند شد. اما CNET همچنین توانسته بازی Gran Turismo 7 را در حالت جدید 8K و حالت رهگیری پرتو 4K تجربه کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که توسعه‌دهندگان می‌توانند ویژگی‌هایی مانند نورپردازی حجمی را اضافه کنند یا حتی تعداد بیشتری از شخصیت‌ها را در پس‌زمینه صحنه‌ها نمایش دهند.

PS5 پرو همچنین با هدست PlayStation VR2 سازگار است. مارک سرنی به CNET گفت که در نهایت این کنسول از بازی‌های با وضوح بالاتر در VR پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر این، PS5 پرو با دستگاه دستی PlayStation Portal و کنترلرهای فعلی PS5 نیز سازگار خواهد بود. سونی اعلام کرده است که رابط کاربری (UI) و خدمات شبکه برای PS5 پرو تغییر نخواهند کرد و مشابه نسخه فعلی باقی می‌مانند.

پیش‌خریدهای PS5 پرو از ۲۶ سپتامبر آغاز می‌شود و این کنسول در تاریخ ۷ نوامبر در فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد.

Inline