بستن جست و جو

دانستنی های لازم درباره ایرتگ اپل

یکی از محصولات اپل که شاید هنوز خیلی از شما با آن آشنا نباشید Apple airtag است. این محصول جدید شرکت اپل کارایی‌های جذاب و کاربردی دارد که قطعا برای کاربران و دوستداران محصولات اپل استفاده از آن بسیار خوشایند خواهد بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی این محصول که با تکنولوژی بسیار بالا از شرکت اپل با نام ایرتگ عرضه شده و قرار است ویژگی‌های آن شما را شگفت‌زده کند بپردازیم. پس با زاجی مگ همراه باشید تا دانستنی های لازم درباره ی این تکنولوژی رو با هم بررسی کنیم.

برای همه ما حتی یک بار هم اتفاق افتاده که وسایل با ارزش خود را گم کنیم و از این موضوع بسیار نگران و سردرگم شویمکیف پول، سویچ، جاکلیدی یا هر چیزی که در طول روز با آن سرو کار داریم با همه تمرکزی که اعمال می‌کنیم ولی اغلب گم می‌شود. حال شرکت اپل با معرفی ابزار بسیار کاربردی و مفید ایرتگ به همه این سردرگمی ها پایان داد.این دستگاه کوچک توسط اپل طراحی و ساخته شده است تا به ما کمک کند اقلام گم شده را ردیابی کنیم. شکی نیست که اپل AirTag به زودی یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در زندگی روزمره خواهد شد و زمانی که وارد زندگی و کار ما شود دیگر نمی‌توانیم از آن جدا شویم

نحوه عملکرد

ایرتگ ها دارای تراشه‌های داخلی هستند که به آن‌ها امکان اتصال به آیفون را می‌دهد و موقعیت دستگاه‌هایی که به آن متصل هستند را به شما انتقال می‌دهد. پس شما می‌توانید با استفاده از iphone، ipad و Mac خود مکان دقیق  airtag را ردیابی کنید دقیقا مشابه روشی که کاربر گوشی اپل یا تبلت آیپد گم‌شده‌ی خود را ردیابی می‌کند.

نکته دیگری که جالب است بدانید اینست که airtag ها به صورت آفلاین کار خواهند کرد و شما تنها کافیست تگ خود را به برنامه find my خود اضافه کنید. البته این موضوع را باید بدانید که این برنامه فقط برای تگ‌ها نیست، بلکه کاربر می‌تواند برای دیگر ابزارهای خود مانند MacBooks، AirPods، Watch، Apple ، iPad و iPhone را توسط شناسه کاربری اپل خود متصل کند.

مقاوم در برابر آب

تصور کنید به محض تگ کردن کلیدهایتان به ایرتگ دسته کلید بیفتد داخل یک حوضچه کوچک آب. خب جای نگرانی ندارد، زیرا ایرتگ اپل در برابر آب، قطرات و خاک مقاوم است و دارای استاندارد IP67 می‌باشد. یعنی می‌تواند برای 30 دقیقه تا نهایت عمق 1 متری آب دوام بیاورد.


حفظ حریم خصوصی با ایرتگ

ایرتگ در اصل برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی و امنیت داده های مکانی طراحی شده بود. هیچ مکان یا سابقه ای از قبل به صورت فیزیکی در ایر تگ ذخیره نمی شود. اتصالات به شبکه Find My نیز به صورت End-to-End رمزگذاری می‌شوند؛ بنابراین هیچ کس به جز مالک ایرتگ به اطلاعات مکان او دسترسی ندارد. تنها دستگاه‌های شما می‌دانند کدام وسیله برای شماست و در کجا قرار دارد. در ضمن محل شما و وسایلتان، درصورت درخواست شما و فقط به مدت 24 ساعت مورد ردیابی قرار می‌گیرد. البته در صورت مفقودی و اعلام Lost Mode دستگاه شما همیشه در حال ردیابی خواهد بود.

همچنین در صورت شناسایی Air Tag که برای شما ثبت نشده است،هنگامی که به خانه می روید هشدار ایمنی دریافت خواهید کرد.اما اگر به خانه نروید چه میکنید؟تا پایان روز به شما اطلع داده نمیشود.توجه داشته باشید فقط در صورت استفاده از ios 14.5  به بعد هشدار دریافت خواهید کرد.

راه اندازی ایرتگ

تنظیم اولیه ایرتگ بسیار آسان است. می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • زمانیکه ایرتگ را از جعبه خارج می‌کنید، یک بیرون‌زدگی پلاستیکی از روشن شدن ایرتگ جلوگیری می‌کند. بعد از خارج کردن آن، ایرتگ روشن می‌شود.
  • ایرتگ را نزدیک آیفون (یا دیگر دستگاه‌هایی که بالاتر نام بردیم)  برده تا آیفون بصورت خودکار، ایرتگ را شناسایی کند.
  • یک نام برای ایرتگتان انتخاب کنید.
  • به اپل آیدی خود متصلش کنید.

ایرتگ متصل شده و آماده استفاده است.

شارژی یا باتری؟

ایر تگ اپل حاوی یک باتری CR2032 است. این باتری ها مشابه باتری هایی هستند که ما در کنترل از راه دور و سایر دستگاه های قابل حمل استفاده می‌کنیم و قابل شارژ نیست. البته اپل ادعا می‌کند که عمر باتری ها یک ساله است و قابل تعویض می باشد.طبق توضیحات برچسب پشت باتری درزمان تعویض با شل کردن قسمت پشتی ایرتگ می‌توان به راحتی آن را تعویض کرد و سپس با چرخش جهت خلاف عقربه های ساعت سفت شده و در جای خود قرار می‌گیرد.

 آیا کسی می‌تواند ایرتگ من را بدزدد و از آن استفاده کند؟

خیر. ایرتگ‌ها به ویژگی به نام Pairing Lock مجهز هستند و به این صورت عمل می‌کند که زمانی که به یک اپل آیدی متصل می‌شوند ، دیگر نمی‌توان توسط یک آیفون دیگر از آن‌ها استفاده کرد حتی اگر باتری ایرتگ‌ها درآورده شده و ریست شوند نیز این امکان وجود ندارد و تا زمانی که شما در اپل آیدی خود آن ردیاب را حذف نکنید ،‌شخص دیگری توانایی استفاده از آن را نخواهد داشت.

 آیا توسط ایرتگ خودم ممکن است که ردیابی شوم؟

خیر ، اپل چندین تدبیر امنیتی را در این مورد اندیشیده است.

اولین مورد این است که هیچ شخصی جز خود شما نمی‌تواند از موقعیت دقیق ایرتگتان با خبر شود و اطلاعات ایرتگ شما برای کسی ارسال نخواهد شد. حتی یک هکر حرفه‌ای نیز اگر بخواهد به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند ، از آن‌جایی که هر ایرتگ از خود سیگنالی مجزا را ساطع می‌کند ، هکر در نهایت بتواند متوجه شود که با یک دستگاه اپلی طرف است، دستگاهی که می‌تواند هر چیزی باشد.

دومین موضوع این است که بلوتوث هیچگاه نمی‌تواند موقعیت مکانی دقیق یک شی را منتشر کند به همین دلیل است که حتی برای یافتن دقیق ایرتگ خود نیز به تراشه U1 نیاز دارید. بنابراین یک هکر نمی‌تواند از طریق بلوتوث شما را ردیابی کند چرا که در یک جمعیت ، ایرتگ می‌تواند متعلق به هرکسی باشد و هیچ راهی برای اینکه کسی بفهمد آن ایرتگ برای شما است ، وجود ندارد.

اگر هم که در یک محیط تنها باشید ، باز هم ایرتگ‌ها به صورت مداوم به تعویض ID بلوتوث خود می‌پردازند بنابراین اگر هم کسی ایرتگ شما را شناسایی کرد ، سیگنالش هر چند ساعت یک بار ، ناپدید می‌شود! این موضوع در مورد آیفون‌ها و آیپد‌ها نیز سال‌ها است که صدق می‌کند.

 اگر کسی ایرتگ من را پیدا کرد ، چه اطلاعاتی را از آن می‌تواند به دست آورد؟

در واقع هیچ اطلاعاتی از شما توسط ایرتگ‌ها لو نمی‌رود. افراد دیگر باید ایرتگ شما را به صورت فیزیکی بیابند تا بتوانند با آن کاری انجام دهند و با گوشی خالی و به صورت امواج هیچ اطلاعاتی از شما را نمی‌توان به دست آورد.

تنها موردی که دیگران را از حضور ایرتگ شما آگاه می‌سازد زمانی است که آیفون شخص دیگری حس کند ایرتگ شما او را تعقیب می‌کند و در این صورت صرفا یک نوتیفیکیشن برای کاربر ارسال می‌شود.

اگر ایرتگ به مدت سه روز از صاحب خود دور باشد شروع به سر و صدا می‌کند و البته این هم ملزم آن است که ایرتگ در این سه روز ، جا به جا شود بنابراین اگر ایرتگ را به دوچرخه خود متصل کرده باشید و مکان دوچرخه تغییری نیابد ، ایرتگ به صدا نمی‌افتد.

اگر کسی با AirTag شما را پیدا کند ، می تواند آن را با آیفون یا دستگاهی با قابلیت NFC اسکن کند تا کمی بیشتر اطلاعات کسب کند. با این حال ،صاحب ایرتگ با استفاده از برنامه Find My باید آن را در “حالت گمشده” قرار دهد وگرنه هیچ اطلاعاتی به جز شماره سریال برای دیگران نشان داده نمی‌شود.

تنها نیروی انتظامی در تماس با اپل آن هم در صورت داشتن حکم قضایی می‌تواند در صورت داشتن ایرتگ به آدرس کاربر دسترسی داشته باشد .

اگر “حالت گمشده” را فعال کنید ، هر کسی که AirTag شما را از طریق NFC اسکن می کند ، اطلاعات اضافی را که به طور خاص خودتان در آن وارد کرده اید (که می‌تواند هر چیزی که خودتان می‌خواهید از جمله شماره تلفن یا آدرس باشد) مشاهده خواهد کرد.

در نهایت ، ایرتگ شما از طریق NFC تنها زمانی قابل اسکن است که خودتان در آن منطقه نباشید. این موضوع براساس آخرین موقعیتی که در آن بودید ، قابل تشخیص است و خودتان باید ایرتگ را در محیط اطراف خود پیدا کنید.

سخن پایانی

آیا شما هم فکر می‌کنید این محصول می‌تواند در زندگی روزمره مفید باشد یا خیر؟ در زمان بررسی ایرتگ اپل چندین سؤال برای درک بهتر این محصول جذاب و گاه منحصر به فرد اپل می‌توان ایجاد کرد. در خیلی از موارد برای همه ما این اتفاق افتاده که بسیاری از اشیا ارزشمند را از دست داده باشیم و با شنیدن انتشار ایرتگ اپل بسیار خوشحال شویم. با این حال، استفاده از Apple Airtags را نمی‌توان به این محدود کرد.

Inline